Ett företag där jag har några aktier har gått i konkurs. Aktierna innebär att du är delägare i bolaget. När konkursen är utredd och alla fordringägare fått sitt så får aktieägarna dela på det som är kvar. I de allra flesta fall så slutar en konkurs på minus och då blir det inget till aktieägarna. Om man teoretiskt säger att ett annat företag skulle köpa upp konkursboet, blir man då delägare i det nya bolaget istället? nope... Om bolaget likvideras efter konkursförvaltningen är färdig så har du inga aktier kvar.Vad händer med aktier vid konkurs?
Behöver jag aktivt göra något hos min bank eller liknande nu, eller bara vara passiv och vänta? Är varenda krona förlorad eller har de fortfarande ett värde och att man kan få något för dem i slutändan?Sv: Vad händer med aktier vid konkurs?
Eftersom man inte får något som aktieägare så är det ingen som vill betala något för aktierna så de har inget värde. (Det kan finnas någon skatteteknisk anledning till att någon skulle vill köpa dem men då handlar det om ören per styck).
Eftersom du har förlorat pengar kan du göra ett förlustavdrag i deklarationen så småningom men det kan ta tid innan konkursen är klar.Sv:Vad händer med aktier vid konkurs?
Sv: Vad händer med aktier vid konkurs?
bolaget som du har aktier i säljer sitt innehåll till det andra bolaget för att få in lite pengar att täcka upp skulder med..
du har inget med det andra bolaget att göra..Sv:Vad händer med aktier vid konkurs?
Om bolaget rekonstrueras eller köps upp av annat företag utan likvidation finns aktierna kvar.
Eftersom det är konkursförvaltaren som sköter allt vad gäller konkurser, så bör du ta kontakt med denne så kan du kanske få preliminärt besked om vilketdera.