är det lagligt. Tror du får göra det så länge du skriver ditt författaren/låtskrivarens namn.För då finns det ju en referenc till författaren. Vad jag förstår så är det helt ok, men du måste troligen uppge upphovsmannen. Hmm ok låter frågan vara kvar så man får se vad andra säger. Jag tror inte att det handlar om mängden text, du har ju rättighet att citera, bara du uppger källan. Nej det får du inte göra, texten är naturligtvis copyrightskyddad. Spelar ingen roll att du anger upphovsmannen, texten är fortfarande copyrightskyddad. Anton >Att texten är copyrightskyddad betyder att du inte får ändra på texten. Hej, Som redan sagts så kan man inte citera en hel text. Vidare så får ett citat normalt inte stå för sig själv. Det skall vara som en del i tex din egen text, för att ge ett exempel ellr styrka ett påstående och så vidare. Relevant lagparagraf lyder: Jag tycker, men jag är kanske inte representativ, att lagtexten talar sitt tydliga språk. Sam, Här kommer länkar till två rättsfall angående omfattningen av citat Har min signatur nåt med detta att göra? :D He he nää Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Är lite skeptisk till det fast då borde extremt många göra det olagligt?
Alltså skriva texten (lyric) från en låt.Sv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Men jag är inte helt säker.Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Sv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Hur är det om man bara skriver två tre rader av en text?Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Gör du inte det, då kan det bli knivigt.Sv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Att texten är copyrightskyddad betyder att du inte får ändra på texten.
Därimott så har han citarätten, vilket innebär att han får citera ifrån annan text under förutsättning att
upphovsmannen är angiven.Sv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Var har du fått det ifrån? Läs på.
Citaträtt, visst men man citerar knappast en hel låttext.Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Nu tycker jag nog det börjar bli lite väl mycket förvirring här...
I grunden gäller i princip samma regler oavsett vad det är man kopierar, dock finns naturligtvis citaträtten.
Hur mycket som man får citera är inte helt klart definierat utan det beror på sammanhanget och syftet.
T.ex. har det i andra trådar varit diskussion om huruvida är okej för 500 personer at citera en rad var från en 500-sidig text för att på så sätt gå runt kopieringsskydd. Svaret är att det är inte OK eftersom syftet är just att kringgå lagen. Sedan vad som kan bevisas är en helt annan sak.
Har man som privat person anledning att citera för att styrka ett resonemang eller visa på mönster eller för att i sin tur skapa något nytt osv så är det oftast OK.
Men som sagt, det är helt omöjligt att säga i förhand exakt var gränsen går.
Så länge man har rent mjöl i påsen är det inga problem.
Är man osäker får man väl polisanmäla sig själv och höra vad domstolen säger. ;-)
Det är dessutom skillnad på vem som agerar... Om jag som privatperson citerar (eller konstnär / journalist) så har jag oftast större frihet än ett kommersiellt företag som tjänar pengar på den citerade texten.
Sedan finns det en princip jag vurmar mycket för: Det är ALDRIG fel att fråga upphovsrättinnehavaren.
// JohanSv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007).
Så nej, man kan inte kopiera hela texter och kalla det citat. Vidare så blir aldrig ett upphovsrättsbrott mer "ok" bara för att man anger källa eller upphovsman.Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Vad som står där är vad som gäller, det vill säga en individuell bedömning från fall till fall vad
som är befogat i fråga om omfattning och sammanhang vid citatet.
Källan skall anges vilket framgår av § 11, och av samma § framgår att man inte får göra några
större ändringar.Sv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Intressant attityd..."som redan sagts..."
Jag hävdar att du har fel, oavsett hur många gånger du har sagt det. Det står inget i lagtexten om hur mycket man får kopiera utan det är "som redan sagts" en bedömingsfråga. Är det "i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet" så får man kopiera en hel text.
Övriga fria tolkningar du gör får stå för dig och har inget stöd i lagtexten.
// JohanSv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
När ni läser detta vill jag bara erinra om att man inte kan dra så långtgående paralleller av ett rättsfall, det kan vara en högst individuell omständighet i målet som har avgjort utfallet.
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/ReferatVisa.jsp?tmpAvgorandeIdNr=4907
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/ReferatVisa.jsp?tmpAvgorandeIdNr=6472Sv: Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
Vet att du lagt in det på din hemsida.
/AnnSv:Skriva en sångtext eller del av den på en hemsida/forum
För det första är det ju från en Eagles - Hotel California.
Det andra är att har ju sätt många många sajter med olika lyrics så man undrar om det bryter mot lagen och i så fall är det inte sådant intresse att väcka åtal eller på något annat sätt att hindra sådant.
För det tredje var när jag skulle skiva en två tre rader på en känd låt i ett forum för att visa vilken låt jag satt och sjöng på men satt då och tänkte att bryter man mot lagen då?
Man vill ju inte göra den som är ansvarig på den sajten att sätta den personen i något problem.
Fast vad kan det vara så farligt att skriva texten från en låt på internet.
Detta är ju lite av gratis reklam för låten och personen som har skrivit den.