I upphovsrättslagen talas det ofta om "överlåtelse" av exemplar. Dock så finns det ingen närmare beskrivning av vad en sådan överlåtelse är, hur den sker och så vidare. Jag talar nu inte om överlåtelse av någon upphovsrätt, utan av exemplar. Var kan man finna information om denna överlåtelse? Finns det i annan lag, tex köplag? Eller i förarbeten? Överlåtelse i lagens mening omfattar endast KÖP, BYTE och GÅVA Tror inte jag förstår dig. För att ge ett exempel: Upphovsmannen har ensamrätt att fixera sitt verk i ett föremål som gör det möjligt för andra att ta del av det, att visa ett verk digitalt på en skärm innebär inte att det fixeras och är därför inte ett exemplar i lagens mening. Delvis, men hur gör man då för att via en hemsida kunna ge bort, tex bilder eller ett textdokument? Det verkar som om det inte räcker med en länk och tex texten "ladda ner X här". Som jag förstår ditt svar är detta inte tillräckligt för att det skall vara frågan om en överlåtelse. Så om jag inte tar betalt (så det blir ett köp), måste jag specifikt rikta varje sådan nerladdnig till en specifik person? Låter märkligt. Skriv på sida att dom äga rätt att sprida filen/programet med ditt sam tycke. Alltså, om det är Du själv som innehar rättigheten från början får du ju ge bort eller länka eller sprida den hur du vill. Jag var mer intresserad av vad den som laddar ner får göra och inte göra. Om jag vill tolka det ganska bokstavligt vad som sagts här och tex 19§ så kan man sprida vidare något man köpt eller fått som gåva. OM något erbjuds för nerladdning (utan betalning) på en sida så är det varken köp eller gåva och då har ingen överlåtelse skett och man måste få specifik rätt att sprida vidare. Men så fort man tar betalt för en nerladdning så gäller inte detta. Jag tyckte det kändes märkligt att även om man specifikt får ladda ner något (till skillnad från att bara titta på något på en sida tex) så har man ändå inte överlåtits kopian). Kanske kall man tolka det hela lite vidare i detta sammanhang eller? Visst kan man i vissa situationer tolka t ex just "ladda ner bilden här" som ett samtycke.Om överlåtelse
Anledning till frågan är att veta när ett exemplar överlåts tex via en hemsida. Låt oss ta ett exempel, har man en hemsida med en bild på, så visas ju denna bild. Rent tekniskt så görs även tillfälliga kopior, tex på besökarens dator. Detta kan knappast räknas som en överlåtelse och besökaren får därför inget exemplar som han tex kan behålla. användare eller ge vidare (jag pratar om vidarespriding av just DET exemplaret, ej om att göra kopior av det). Däremot om det finns en länk till en bild, tex med texten "ladda ner bilden här", så tycker jag att detta är en överlåtelse och den som laddar ner en kopia av bilden då har fått just en kopia att förfoga över (tex sprida vidare just den kopian), precis som om man köpt eller fått en kopia på annat sätt.
Så vad gäller för överlåtelse? Var går gränsen? När sker det? När sker det inte? Vad krävs för att det skall bli en överlåtelse? Finns det rättspraxis? Annat?Sv: Om överlåtelse
Observera också att i upphovsrättslagen är det bara själva rättigheten som avses i fråga om överlåtelse, inte själva exemplaren av något som är skyddat.Sv:Om överlåtelse
19 § När ett exemplar av ett verk med upphovsmannens samtycke har överlåtits inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får exemplaret spridas vidare.
Jag tolkar det du säger som så att om man köpt, bytt eller fått en kopia av ett verk, får man sprida vidare detta. Jag tolkar lagtexten som att det handlar om överlååtelse av kopia de menar här och inte överlåtelse av rättigheter som du tycks säga.
Min fråga kvarstår då, när kan man, tex hävda att man fått en lopia via en hemsida som erbjuder nerladdning av tex bilder, program med mera? Det kan ju knappas räcka med att en bild visas på sidan, däremot skulle jag hävda att om det står "ladda ner bilden här" och en länk, så har jag faktiskt fått en kopia av verket (i form av en gåva då inget pris krävdes) och kan förfoga över den precis på samma sätt som om jag tex köt bilden i en butik. Korrekt? Vilken tydlighet krävs för att ett verk på en hemsida skall räknas som visning respektive som gåva?Sv: Om överlåtelse
Att spara verket på hårddisken eller cd, diskett eller motsvarande innebär dock att man framställer ett exemplar.
En gåva är alltid uttalad och riktad mot specifik mottagare.
Var det ett tillfredsställande svar?Sv:Om överlåtelse
Så om jag tex laddar ner ett program, bild eller liknande från någons hemsida som han gjort tillgängligt för nerladdning (pratar givetvis inte om pritakopior och dylikt) så kan jag inte ge vidare denna kopia eftersom det inte är ett köp eller gåva? Men om han tar betalt, så kan jag plötsligt ge vidare kopian? Kan jag överhuvudtaget använda det om det inte finns en överlåtelse till att börja med?Sv: Om överlåtelse
Sv:Om överlåtelse
Eller var din fråga mer specifikt vad 19§ innebär?
OBS Upphovsrättslagen har ändrats ett antal gånger sedan hon skrev uppsatsen!Sv: Om överlåtelse
Angående:
>Skriv på sida att dom äga rätt att sprida filen/programet med ditt sam tycke.
Jo, men min fråga är, när måste man skriva så? Och varför om det är uppenbart att jag låter folk fritt ladda ner något verk av mig? Som jag tolkar lagen med tanke på vad Kajsa skrev, så kan jag behöva skriva som om jag INTE tar betalt (då någon överlåtelse inte skett), men om jag tar betalt så har plötsligt överlåtelse skett och vidarespriding är tillåten (oavsett vad jag skulle vilja eller inte). Detta kändes märkligt.Sv:Om överlåtelse
För att detta skall "hålla" så gäller det dock att det är den som erbjuder nedladdning som är rättighetsinnehavare.