Hej, Hej Niklas, Ja jag tror också att det är ok men jag såg att de fanns en del juridikkunninga personer här som visste mer exakt. Tackar Niklas, en intressant idé- personifierad startsida eller liknande med rss-feeds som passar individen. Jag suger på karamellen lite. Jag kan inte se annat än att det motsvarar vanlig länkning, som ju är tillåtet såvida det är "enkel länkning"Är det ok att lägga RSS länkar med rubriker och summering på min hemsida?
Något som blir mer och mer populärt är RSS länkar på diverse nyhetshemsidor.
Om man skaffar sig en RSS läsare kan man få rubriker och kort artikelbeskrivning sammlat i sin RSS läsare och klicka sig till hemsidan som tillhandahåller RSS länken.
Detta gör att du som användare slipper surfa in på massa sidor. Allt av intresse sammlar din RSS läsare in. (Du väljer vilka RSS strömmar du vill prenumerera på)
Nu till själva frågan:
Om jag har en hemsida som har en liten nyhetssida med extraherad RSS information är frågan om det är ok?
Dvs jag låter en egen vb.net applikation samla in rubriker från diverse nyhetssiter som jag tycker är av intresse, och pressenterar dem med rubrik och inledningstext.
När någon klickar på länken öppnas respektive nyhetshemsida.
Skulle detta bryta mot upphovsrättslagen?
Tidningarnas Telegrambyrå gör ju nästan samma sak fast inte på en hemsida.
(De sammlar in nyheter från hela världen med korta rubriker och sedan kan olika tidningar använda informationen i deras tidningar) ("Eh tror jag")
Är det någon som vet om min idé är laglig?
MVH
NiklasSv: Är det ok att lägga RSS länkar med rubriker och summering på min hemsida?
Tanken med rss är ju att man presenterar vad som finns och är nytt så det tror jag inte kan bli några problem. Pellesoft gör så om man tittar under fliken "nytt på sajten". Det kommer bli mer sedan med sådant på utländska sajter för att samla nyheter här.Sv:Är det ok att lägga RSS länkar med rubriker och summering på min hemsida?
En rubrik torde vara absolut ok att presentera och sedan klicka på rubriken för att öppna orginalhemsidan.
Men det borde ju vara någon begränsning på hur mycket man får ta av inledningstext innan det anses som överträdelse av uphovsrätt.
RSS är ju en ganska ny företeelse.
//Sidospår
{
Du som är en fena på att göra bra portaler skulle ju kunna applicera min idé på pellesoft.
Jag skulle gärna vilja ha pellesoft som min portal och ha möjlighet att själv välja vilka RSS feeds som jag vill ha synliga på din sida.
Dels en RSS feed länk som pellesoft föreslår och dels möjlighet att ställa in ytterligare kategorier i mina inställningar.
En liten scrollande box på förstasidan med några flikar. Tex: PellesofRSS/MyRSS1/MyRss2/MyRss3...
Vad tror du om det som en källa till ökad användning av Pellesoft?
Alla startar sin dag med att kolla sina RSS länkar via pellesofts websida.
Ytterligare en bra anledning till att använda Pellesoft.
Att RSS länkarna uppdaterar sig själva är ju bara ett plus eftersom att manuellt söka informationen för att lägga upp på sidan kan spenderas bättre på andra saker.
PS: Jag gillar verkligen Pellesoft så jag satte in en slant för medlemsavgift och uppmanar alla andra att supporta fortsatt utveckling av Pellesoft med att ge sitt bidrag de med.
}// end sidospår
MVH
NiklasSv: Är det ok att lägga RSS länkar med rubriker och summering på min hemsida?
Sv:Är det ok att lägga RSS länkar med rubriker och summering på min hemsida?
Viss reservation dock för att jag själv inte använt någon sådan läsare och inte vet exakt vad den gör.