Jag har som jag tycker en kanonide för en programvara. Hej, då jag själv befinner mig i samma sits ungefär så har jag inget konkret att ge dig. Jag hade nog skrivit ett NDA (Non Disclosure Agreement) och låtit killarna/tjejerna skriva på det INNAN presentationen börjar. Hur skriver jag det? Finns det sådan mall att ladda hem? Kanske kan du hjälpa mig? Se artikeln som Kajsa skrivit, Artikel [Sekretessförbindelse och exklusivitetsklausul] Se alltså till att alla måste skriva på detta INNAN du nämner din affärsidé till någon. Detta är alldeles för komplext och viktigt för att avhandla i detalj på forumet. <b>de utvecklar programmet & hemsidan gratis, i gengäld får de 25% av eventuellt framtida intäkter.</b>Hur skydda min idé/programvara?
Tidigare var jag helt inne på att genomföra hela projektet, dvs skriva applikationen & sätta ihop en hemsida där jag kan sälja produkten. Dock har jag konstaterat att jag förmodligen inte kommer att kunna ro detta i land, vilket medför att jag nu har tänkt ta hjälp med att både slutföra programmet & även sätta samman en säljande hemsida. Iom detta har jag tagit en första kontakt med ett programvarubolag.
Men, nu uppstår en del frågor kring det juridiska. Jag har ej ännu "avslöjat" vad programidén är, men, om några dagar skall jag träffa 2 killar från bolaget & presentera idén. Vi har pratat om att lösa uppdraget på två olika sätt:
Antingen utvecklar de programmet & hemsidan till mig för en fast kostnad, jag äger all rätt till framtida intäkter, eller:
de utvecklar programmet & hemsidan gratis, i gengäld får de 25% av eventuellt framtida intäkter.
Nu till mina frågor kring detta.
Hur kan jag skydda mig mot att de stjäl min idé?
Om ett avtal mellan oss måste skrivas, finns det i så fall en avtalsmall för sådana avtal?
Var kan jag hitta en sådan avtalsmall i så fall?
När jag presenterar idén för första gången, kan jag då helt enkelt filma presentationen för att ha det som dokumentation?
Snälla, hjälp mig.
MVH AnneliSv: Hur skydda min idé/programvara?
Dock så kan du vända dig till www.prv.se
MVH / BSv:Hur skydda min idé/programvara?
/mickeSv: Hur skydda min idé/programvara?
MVH
AnneliSv:Hur skydda min idé/programvara?
Lycka till
/PelleSv: Hur skydda min idé/programvara?
Läs förstås gärna min artikel och ring och boka tid om du vill ha hjälp med att upprätta själva avtalet.
Vissa standardavtal/generella mallar tillhandahålles också av Elektronikindustriföreningen mot avgift.Sv: Hur skydda min idé/programvara?
Vilket guldläge för dem... Eller för dig... kan tänka mig två scenarion:
1. De utvecklar produkten och hemsidan. Du står för all annan kostnad (webhotell, administration kring försäljning mm) och de får 25% på intäkterna. Men vad händer om ett år när du vill släppa en ny version av produkten? Vem skall utveckla den och för vilka pengar? Som jag ser det ovan gör de version 1 och få sedan 25% av all framtida intäkt, dvs även om du vänder dig till någon annan för att göra version 2 (3, 4, 5,...) så kommer de att få 25% av intäkterna på de versionerna.
2. I avtalet läggs till att de skall stå för all vidareutveckling av produkten. Hur skall de kunna fastställa att inte du kommer med en massa krav på version 2 av produkten som gör att de måste lägga ner en massa tid på produkten som de inte har räknat med (dvs version 1 vill du ha en kopia a Notepad, version 2 skall vara en kopia på Word)? Hur kan du fastställa att de har tid och resurser för att sköta eventuell vidareutveckling(de kanske har "viktigare" kunder som är mer inkomstinbringande som gör att dina bugfixar, vidareutveckling nedprioriteras av dem)?
Bara några tankar för att påvisa att det kan bli komplext och dras fördel av åt olika håll om man är otydlig. Dessutom kan man ifrågasätta 25% av intäkterna. Ett räkneexempel:
1. du säljer varan för 120:- till en kund.
2. du har 100 kvar efter momsen dragits bort
3. av det skall de ha 25%, dvs du får 75 kronor kvar
4. Dessa 75 kronor skall stå för alla övriga kostnader du har haft för produkten + din vinst + eventuella pengar som skall satsas i en nyutveckling. Dvs webhotell, administration, förpackning av produkten, lön mm. Är dessa summor 50:- så får du 25 kronor i "vinst"
Det hade varit bättre för dig om de fick 25% av "vinsten" på produkten (täkningsbidraget).
1. du säljer varan för 120:- till en kund.
2. du har 100 kvar efter momsen dragits bort
3. Kostnaden på 50 dras bort och du har 50:- kvar i täckningsbidrag
4. Av dessa 50:- skall de ha 25% dvs 12,5:- och du får 37,50:- i "vinst"
Två sätt att räkna på olika belopp så var medveten om exakt vad de skall få del av.