Är det lagligt att göra en kopia av sin dyrt köpte CD/DVD skiva? Eftersom man inte får ersättning från försäkringsbolaget för sina CD-skivor, så ser jag inte att det kan vara olagligt att kopiera för att ha i bilen. Man skall ju inte behöva KÖPA nya saker för att försäkringsbolagen är... Har du inte frågat (och fått svar på) den frågan redan? Tråkigt att det är olagligt att göra kopior av sina egna skivor. Notera att Kajsas svar i den andra tråden är något missvisande då hon "tagit bort" det relativt viktiga "sammanställningar" när det gäller kopiering av digitala verk. Det är sammanställningar (digitala) som man inte får kopiera. Dessa måste ha egen verkshöjd utöver verken som ingår i sig. Det stämmer således inte så som hon säger att "man får inte kopiera digitalt till digitalt", det får man visst fast inte ibland, om man uttrycker det så. Normalt brukar inte Kajsa göra sådana missar i sina inlägg men här var en ganska rejäl i mitt tycke. Hej, Huh? Kanske du kan tala om VAD som är fel i mitt inlägg? Jag nämner över huvudtaget inte Film direkt men indirekt i förtydligandet om DVD. Jag kommenterade ditt svar i länken som gavs som bara sa "Man får alltså inte kopiera digitalt till digitalt, oavsett om det är privat bruk eller ej. " Detta var ett felaktigt påstående.Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Exempelvis vill man ha musiken i bilen så är ju alltid en risk att CD blir repig efter ett tag och då är det
ju bra om det är en kompia som är repig och inte orginalet.
Det jag har hört är det olagligt?
Ett annat exempel om man gör en DVD kopia av sin dyra barnfilm för där är ju åxå en risk att det kan bli repig efter tag och då är det ju bra att det vara kopia som är repig.Sv: Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Sen.. ungar och skivor... ja... jag har tre (ungar) och många repiga skivor! Kommer fortsätta gömma originalen i en låda på kontoret...
/mSv: Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
[Lagen som kommer in DVD skydd]
ThomasSv:Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Man har ju inte tänkt att sprida det utan bara har det i säkerhetssynpunkt.
PS
Glömde bort att jag har frågat det förut :)
Minns att jag ställde frågan om DVD men minns inte att det gick över till CD-musik åxå :DSv: Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Ändring:
Ett förtydligande. Det kan vara värt att poängtera att en normal musik CD eller en DVD i de flesta fall inte är att anses som en sammanställning och således inte omfattas av den regel om digitala sammanställningar som nämnts då de inte uppfyller de krav på, inom svensk rätt verkshöjd, som krävs. Lagarna om sammanställningar härstammar från EU direktivet om databaser (som väl baseras på TRIPS avatalet) så namns detta specifikt under punkt 19, jag citerar:
"19. Normalt skall en samling av flera upptagningar av musikstycken på en CD
inte höra till detta direktivs tillämpningsområde både därför att den i sin
egenskap av en samling inte uppfyller villkoren för upphovsrättsligt skydd
och därför att den inte utgör en tillräckligt stor investering för att
åtnjuta en rätt av sitt eget slag."
Den sista biten med "stor investering" hänsyftar till katalogskyddet och inte sammanställningar. Vet inte hur vanliga DVD var 1997 när detta direktiv kom.
Ibland kan dock en CD skiva anses vara ett samlingsverk. I propositionen för databasers skydd så skriver man bland annat:
"Exempel på samlingsverk kan vara en antologi med en författares dikter samlade efter motiv eller en CD-skiva med folkmusik från olika landskap samlad som en resa genom Sverige."
De flesta CD skiver uppfyller i min mening inte sådana krav.
Så, ja, man kan kopiera digitala CD skivor för privat bruk, tex för att använda i bilen.Sv:Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Tyvärr är Sams svar felaktigt.
En film är i första hand ett konstnärligt FILMverk enligt p 4 § 1 i URL, INTE en digital sammanställning som regleras i § 5. Filmer får kopieras för privat bruk om de är offentliggjorda, dvs satta i omlopp, dock inte av någon utomstående.
Som digital sammanställning räknas tex konstkataloger eller fotografiböcker, eller andra materialsamlingar som har sådan verkshöjd att de får eget skydd utöver de ursprunliga verkens primära skydd. Är sådan sammanställning digital får man inte göra en egen digital kopia.
Dataspel (eller som lagen benämner det "videospel") räknas dock som datorprogram och får inte alls kopieras, se § 12 p 2.Sv: Kopiera sin köpta CD/DVD skiva
Jag har aldrig sagt att en film är en sammanställning? Vad jag sa var att det korrekta är att digitala sammanställningar inte får kopieras. Detta kan jag inte se hur du kan påstå vara fel??? Och var du fick film ifrån vet jag inte.
Mitt förtydligande gällde om vad som anses vara en sammanställning. Eftersom tråden också diskuterade CD vilket normalt har flera "sammanställda" låtar, och även DVD vilet ju idag skulle kunna anses vara en "sammanställning" av felra olika delar såsom filmen, bakgrundsmaterial med mera, så ville jag poängtera att de just INTE normalt kan anses vara sammanställningar. Detta kan ju knappast vara fel då du ju just själv poängterar detta.
Summa sumarum sa sa jag ju just at film INTE var en sammanställning (och inte musik CD heller), plus att jag noterade att ditt svar att all digital kopiering är förbjuden var fel. Så hur du kan få det till att jag har fel fattar jag inte.