Jag innehar ett registrerat företagsnamn på PRV (numera Bolagsverket) sedan 2002. För att anpassa svaret till forumet ger jag ett generellt svar. Använd inte detta i ditt faktiska fall eftersom jag inte känner till alla förutsättningar. Hej igen! Jag registrerade mars 2002, och företag x började använda det snarlika namnet i samma veva. Eftersom tiden är så viktig bör du säkert veta när de faktiskt började använda namnet innan du går vidare.Inskränkning av företagsnamn
Ett annat företag i samma län KAN förväxlas med mitt företag och jag känner därför att det är inskränkning av Firmanamn.
Företaget som står bakom firmanamnet som kan förväxlas med mitt har inte registrerat namnet hos Bolagsverket men hävdar att de har rätt till namnet genom inarbetning.
Jag hade en jurist som hjälpte mig och kontaktade dem en gång per brev vilket de svarade på.
Efter det blev mitt ombud sjuk och sedan mammaledig.
Nu har det gått ett år sedan mitt kvar och Företaget kan nu ännu mer hävda sin rätt för inarbetning.
Vad skall man göra i detta läge?Sv: Inskränkning av företagsnamn
En registrering går vanligen före en inarbetning.
Man kan också primärt säga att eftersom du fått igenom din registrering så bedömde PRV vid den tidpunkten att din registrering inte krockade med någon annan redan befintlig, inarbetad eller annat, firma. Frågan är då bara om PRV verkligen gjorde en sedvanlig och korrekt prövning.
Däremot finns regler för att upphäva en registrering i de fall som registreringen visat sig felaktig.
Har den andra firman börjat användas först EFTER din registrering torde du vara säker.
Det är tingsrätten man vänder sig till, vanligast är att man yrkar att den andre förbjuds att vid vite använda firman. Kan du visa att du lidit ekonomisk skada kan du även yrka skadestånd, för vilket gäller speciella regler.
Du bör inte vänta för länge med att agera, byt ombud om ditt är borta, det finns regler om passivitet i firmalagen som kan träda i kraft.Sv:Inskränkning av företagsnamn
Det har idag kommit en dom från marknadsdomstolen där en firma A som registrerat sitt firmanamn trots detta inte kan förbjuda en annan firma B att använda samma namn. I det fallet avgjorde att frima B tidigare, innan registeringen av firma A, hade använt namnet.
Detta visar att tidsförhållandena är viktiga, i din fråga framgår inte vem som var först i ditt fall.Sv: Inskränkning av företagsnamn
Våren 2002 enligt dem själva.
Företag X har redan sitt "huvudbolags" namn som de kan använda tycker jag... Men tydligen inte de.
Kan jag själv försöka processa detta? Jag vill inte lägga en massa pengar på detta.Sv:Inskränkning av företagsnamn
Om du skall processa måste du fundera vad du vill ha ut av en process.
Vill du bara att de ska sluta använda namnet handlar det om att yrka att de förbjuds bruka samma namn, men då måste du ha alla omständigheter klart för dig först för att veta om det är någon idé.
Om förbudet går igenom i domstol kan du senare, om de bryter mot förbudet, eventuellt kräva skadestånd.