Man läser ibland om rika kändisar som ger pengar till hjälporganisationer. De hävdar att de gör det av enbart snällhet men förstår jag rätt är det även en ekonomiskt fördel då de får göra skatteavdrag. >men förstår jag rätt är det även en ekonomiskt fördel då de får göra skatteavdrag Hej,En skattefråga
Nu min fråga:
Har vi även denna regel i Sverige och gäller den i så fall även för hos vanliga medborgare som inte kan ge tiotusentals kronor? Om jag t.ex. ger 100 kr/månad i ett helt år till en hjälporganisation, får jag skriva in 1200 kr som ett skatteavdrag i min deklaration sen?Sv: En skattefråga
Skatteavdrag är ingen "ekonomisk fördel" för den som ger pengarna. Däremot innebär den att man kan ge mer pengar för samma kostnad genom att övriga skattebetalare bidrar med en del.
>Har vi även denna regel i Sverige.
Nix. Är osäker men jag har för mig att välgörenhet i vissa fall är en avdragsgill kostnad för företag.Sv:En skattefråga
Det finns ingen möjlighet att dra av bidrag till välgörande ändamål från tjänsteinkomster. Även i inkomstslaget näringsverksamhet måste avdraget ha en stark koppling till verksamheten för att kunna medföra tillåtet avdrag.
I USA är ju skattetrycket lägre, så deras välgörenhet kan man säga är en mer direkt bidragsform än våran där staten samlar in och själva fördelar bidragen.