Hej Jag håller på att bygga ut ett kassa system som jag sålt sedan en tid tillbaka. Utöver bokföringslagen är bokföringsnämnden (BFN) en viktig instans. BFN bestämmer i princip vad som är god redovisningssed. kassa system = kassasystem <b>Ps. Håller på och installerar om en ny dator från grunden (OS, Office, Visual Studio, SQL Server, ...) så jag sitter bara och tittar på en massa installationsprogram hela dagen. M a o så har jag verkligen inget viktigare för mig just nu än att kommentera särskrivningar. Sorry!. Ds</b> Hans : Lol, snygg retur... hehe.. Per, det var inte en särskrivning, innan jag fick det att fungera hade jag kassa system, nu är det ett kasssystem.. Puh, vad skönt :-) Jag ser hellre ett kasst system (har utvecklat mer än ett sådant i mitt liv) än kassa system i allmänhet... :-) Tackar för svaren... Ska kolla mer på detta... Tror jag inte, det som är viktigast är just att den som använder det kan redovisa enligt deras regler... Okej... vart fick vet du vart man kan hitta den informationen? Jag har försökt kontakta skatteverket utan resultat och kan inte hitta någon givande information på deras hemsida. Det är skatteverket som tar hand om det, se till att du får prata med någon som arbetar med bokföring.Kassabygge
Jag och mina kollegor skall utöka ett bokningssystem vi tidigare byggt. Vi vill bygga till en kassa del i programmet. Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Systemet kommer att säljas senare med den tänkta kassan då det finns väl en rad med lager man måste följa.
Vänliga hälsningar Jakob Hägg.Sv: Kassabygge
Det viktigaste är att du ska redovisa moms och vad det är du säljer på kvittot, sedan finns det en massa saker att ta med i beräkningarna, alla kassautslag ska ju sparas i 10 år.
Till mitt företag hyr jag in en juridisk person som hanterar allt detta åt mig för att det inte ska bli fel. Kostar ett par kronor men det är det värt..
Lycka till.. Sv: Kassabygge
De har en hyfsad hemsida där man kan dra hem filer i pdf-format. T.ex. BFN R2 är en rekommendation jag tror ni bör läsa igenom.
Momsen är ju också ett kapitel för sig, för närvarande tas mervärdesskatt ut i tre olika nivåer, 25%, 12% samt 6% av vederlaget. EU:s regler sätter taket till tre olika momssatser.
Lasse L Sv:Kassabygge
kassa del = kassadel
Synd att inte även kassautslag var särskrivet, för det hade låtit kul : "alla kassa utslag ska ju sparas i 10 år." (underföstått: alla bra utslag behöver inte sparas).
Ps. Håller på och installerar om en ny dator från grunden (OS, Office, Visual Studio, SQL Server, ...) så jag sitter bara och tittar på en massa installationsprogram hela dagen. M a o så har jag verkligen inget viktigare för mig just nu än att kommentera särskrivningar. Sorry!. DsSv: Kassabygge
Jäklas och bli jäklad tillbaka ;). Sen när har man punkt efter uttropstecken?Sv:Kassabygge
Per : Lol, snygg retur...och äntligen ett felfritt inlägg så att vi kan avsluta denna subtråd :-)Sv: Kassabygge
En hel del kassa delar var det i programmet med men nu fungerar det som det ska.
;-)Sv:Kassabygge
Sv:Kassabygge
Vet ni hur det är om skattevärket vill kolla och godkänna kassan?Sv: Kassabygge
Sv:Kassabygge
Sv: Kassabygge
Annars kan du säkert få sådan information från revisor eller liknande..