Rätta mig om jag har fel, men i amerikanska filmer har jag fått intrycket av att om man själv vill välja vilken advokat man vill ha i rätten så får man också själv betala. Och har man inte råd tilldelas man en advokat man inte väljer själv. Jag läste någonstans, för inte alltför länge sedan, att alla advokater får samma timtaxa. Leif Silbersky skall alltså inte kosta staten och skattebetalarna mer än Pieter Kjessler. Men man brukar bara få välja advokat själv vid riktigt allvarliga brott. För de brott där du har rätt till en offentlig (dvs av skattemedel finansierad) försvarare har du alltid möjlighet att be om någon särskilt. Tingsrätten börjar då med att tillfråga denna, kan han eller hon inte och har du själv inte fler förslag blir du tilldelad en. Att du får den du önskar betyder alltså inte att du själv måste betala.Betalar skattebetalarna oavsett val av advokat??
Hur funkar det i Sverige?
Närmast tänker jag på hagamannen, får vi skattebetalare blöda för att den skitstöveln vill ha en dyr advokat? Om det är så är det fel tycker jag, alla (inkl skitstövlar) har givetvis rätt till en försvarare men väljer man en dyr stjärnadvokat bör man stå för den extra kostnaden själv eller...Sv: Betalar skattebetalarna oavsett val av advokat??
Edit:
Här svarar advokatsamfundets generalsekreterare på en del frågor, bl.a. din fråga: http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=9094&tstart=0Sv:Betalar skattebetalarna oavsett val av advokat??
Däremot kan du, dels om du ber om någon som tingsrätten inte kan förordna av olika skäl, eller om brottet inte berättigar till offentlig försvarare, begära att få en privat försvarare det vill säga vem som helst.
Det är då du själv får bekosta ditt försvar själv.