Jag har en webbsida med foton som jag tagit själv. Har nu upptäckt att ett företag har använt sig av en del av mina bilder (omkring 30 st) i ett bildspel, på en monitor i en mässhall, under en större mässa (40 000 besökare) utan tillåtelse från mig. Dessutom har företaget använt två bilder i en reklamfolder utan att jag tillfrågats. Ett brott mot upphovsrättslagen med andra ord. Tilläggas kan, att bilderna även är redigerade, vilket inte heller är tillåtet utan att man först frågar upphovsmannen om lov. Vad är det för företag? Om det är ett mindre företag så skulle jag inte vara allt för aggresiv, men om det är ett större företag så är det bara att blåsa på. Stora företag ska ha koll på sådant här. Vill bara kommentera rubriken. Om du inte har blivit av med bilderna är de knappast stulna. Företaget är i ett mellanläge kan man säga. Inget litet enmansföretag och inte ett jättestort, men ekonomiska resurser finns det. Vet inte om jag bör sätta ut namn här, men de finns inom IT-området för transportbranschen. Kolla in på http://www.fotosidan.se i forumet där så kan du söka på bildstöld och få tips på vilka summor du kan kräva. <b>Vill bara kommentera rubriken. Om du inte har blivit av med bilderna är de knappast stulna.</b> Det är knappast NE som definierar begreppet stöld. Men "tillägna sig" innebär väl ändå ett ägar-/innehavarbyte? Ber om ursäkt om rubriken skapat irriation, men det var så det kändes. Du kan beställa BLF:s prislista (http://www.blf.se, klicka på upphovsrätt/prisfrågor) så får du ett riktmärke för vad publiceringarna är värda. Många som hamnar i samma situation som du använder denna lista som underlag för en faktura eller eventuellt krav gentemot företaget. Håller med ovan, kolla lite på listan och sedan får du se vad du själv tycker... Stulna bilder - skälig ersättning?
Jag undrar vad jag i efterhand kan begära för skälig ersättning för detta. Visserligen är det ju jag som fotograf som bestämmer priset, men jag undrar vad jag kan begära? Dels med tanke på att de inte frågade i förväg utan stal bilderna, dels för att de använt bilderna i kommersiellt syfte och dels för att de har redigerat bilderna.
Tackar på förhand för svar, hjälp och råd!Sv: Stulna bilder - skälig ersättning?
Har du pratat med dem?Sv: Stulna bilder - skälig ersättning?
Sv:Stulna bilder - skälig ersättning?
Jag har talat med dem och de försöker givetvis komma undan så billigt som möjligt. Men jag undrar vad som är skälig ersättning, eftersom jag inte råkat ut för något liknande förut...Sv: Stulna bilder - skälig ersättning?
//Anna-KarinSv:Stulna bilder - skälig ersättning?
<info>stöld, tillgreppsbrott, att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den.</info>
Enligt Nationalencyklopedin så specificeras inte stöld med att man måste bli av med någonting.
ThomasSv: Stulna bilder - skälig ersättning?
Hur som helst är olovlig användning av digitala bilder inte stöld utan ett upphovsrättsbrott.Sv:Stulna bilder - skälig ersättning?
Kan vi hålla oss till ämnet här nu, tack!?Sv: Stulna bilder - skälig ersättning?
Sv:Stulna bilder - skälig ersättning?
Jag skulle blåsa omkull företaget om bilderna visade lite för mycket på mig och min flickvän, (nä, det finns inga sådana bilder), och kanske lite mindre om det handlar om landskapsbilder men se till att de verkligen talar om att de kommer från dig EFTER att de betalat en skälig summa..
/D