Har haft några aktier som sjönk rejält och jag har nu gett upp hoppet om att de ska kunna återhämta sig. Om jag nu då säljer dem med förlust innan året är slut, kan det innebära att jag får tillbaka på skatten sen? Jag kan väldigt lite om skatte regler och aktiehandel. Jag har för mig att du kan kvitta aktie förluster mot aktievinst/utdelning. Hej, vinster vid försäljning av aktier beskattas som inkomst av kapital. En vinst beskattas då med 30%. Nej, detta är inte nåt eget eller närståendes företag, det är aktier köpta via min internetbank. Så länge du kvittar en förlust av aktieförsäljning mot en vinst av aktieförsäljning så minskar du vinsten med hela beloppet. Du räknar först fram resultatet av samtliga dina aktieaffärer, är det då förlust så får du dra av 70% av denna förlust under kapital. Så länge du kvittar en förlust av aktieförsäljning mot en vinst av aktieförsäljning så minskar du vinsten med hela beloppet. Du räknar först fram resultatet av samtliga dina aktieaffärer, är det då förlust så får du dra av 70% av denna förlust under kapital. Så länge du kvittar en förlust av aktieförsäljning mot en vinst av aktieförsäljning så minskar du vinsten med hela beloppet. Har varit fumlig med fingrarna på tangentbordet, ser jag nu. Vad är detta? Menar ni att vi som inte har gjort förlustaffärer i aktier skall betala för att andra inte kan satsa på rätt aktier? ;-)Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Om vi för enkelhetens skull låtsas att min skatteskuld för detta år ligger på +-0 just nu. Säljer jag nu dessa aktier och gör en förlust på -20.000 kr, betyder det att jag kan bokföra detta som reaförlust sedan i min deklaration och skatteverket istället blir skyldig mig pengar?Sv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Vet inte om mina spekulationer är till någon hjälp.Sv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Kan du alltså kvitta förlusten mot en annan aktievinst blir skatteeffekten 30%.
Om du redovisar en förlust av dina aktieaffärer totalt sett får du dra av 70% av denna förlust under kapital. I ditt fall: 20 000 * 70% = 14 000. Skattelindringen blir då 14 000 * 30% = 4 200kr.
Särskilda regler gäller för försäljning av aktier i eget eller närståendes företag, men det var det väl inte frågan om här?
MVH
Lasse LSv:Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Så sluträkningen blir att i mitt exempel ovan får jag tillbaka 4200 kr av skatteverket om jag säljer (vilket då är 21% av de 20 000 kr).
Men har jag istället gjort en vinst samtidigt under året, menar du att hela summan får kvittas mot det eller? Och om sedan förlustdelen ändå är större så räknar man på 70% av just den överskjutande delen eller?Sv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Exempel:
Vinst försäljning aktie 1: 15 000kr
Förlust försäljning aktie 2: 20 000kr
Total förlust 5 000kr
70% av 5 000 = 3 500kr, avdrag under kapital, skatteeffekt 3 500 * 30% = 1 050kr.
Exempel:
Vinst försäljning aktie1: 20 000kr
Förlust försäljning aktie2: 15 000kr
Total vinst:Sv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Exempel:
Total förlust 5 000kr
70% av 5 000 = 3 500kr, avdrag under kapital, skatteeffekt 3 500 * 30% = 1 050kr.
Exempel:
Total vinst:Sv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Du räknar först fram resultatet av samtliga dina aktieaffärer, är det då förlust så får du dra av 70% av denna förlust under kapital.
Vinster och förluster på fondavyttringar räknas i samma fålla som aktier.
Exempel:
Total förlust 5 000kr
Exempel:
Total vinst: 5 000kr
Skatteeffekt 5 000kr * 30% = 1 500kr.
MVH
Lasse LSv:Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?
Ber om ursäkt.
//Lasse LSv: Förlustförsäljning av aktier, hur funkar det?