Hur är det när man ska lagra IP-adresser på sin sida. Måste man då berätta detta för användaren eller går det bra om man inte gör det. Jag ska använda det på en gästbok då man ska kunna spärra vissa IP-adresser. Tror inte du får göra detta enligt PUL. Är dock inte säker, då IP-Nummer inte är en person utan en elektronisk adress som inte är bunden till någon person. Men om man kollar runt lite så lagrar t.ex phpBB-forum ip-adresser och det är ju endå ett ganska stort forum som många använder phpBB sparar inte ipnumret i klartext. Nu chansar jag lite men tror att det går bättre om man sparar ett ipnummer hashat. Ett hashat ipnummer kan du inte konvertera till ipnumret men du kan snabbt kolla om det är samma ipnummer som försöker spamma din gästbok. Antipiratbyrån fick bannor av Datainspektionen för att de samlade IP-adresser. Att lagra ip-adress tror jag inte är olagligt. Det är väl mer i så fall sättet du kan använda en ip-adress på som kan vara känslig information. Många programvaror lagrar ju också detta såsom brandväggar, webbservrar och liknande.Lagring av IP-adress
//MickeSv: Lagring av IP-adress
Sv:Lagring av IP-adress
Sv: Lagring av IP-adress
Sv: Lagring av IP-adress
Sv:Lagring av IP-adress