Hej. <b>Jag tänkte på t.ex torrent-sidor som endast länkar till torrent-filerna och då blir det inte olagligt eftersom de endast är en "länkbank" till alla torrents. Gäller detta alla andra länkar då med?!</b> Om du vet att sidan länkar till olagliga saker är det väl oetiskt att länka dit. Om du tänker länka till en sida med barnporr, vågar jag nog säga att det är olagligt. Tack för alla svar. Det är inte så att jag själv ska länka till olagliga sidor utan jag ska ha en länkbank på min hemsidan där besökarna får lägga upp sina egna länkar. Detta var anledningen till att jag ställde denna fråga. Det är värt att tänka på att lagen och de paragrafer som behandlas i faller du länkar till har ändrats en del för två år sedan. Det gör att mycket av resonemanget faller. Däremot tror jag inte det är mycket klarare eller oklarare, vad och hur man faktiskt kan länka i den nya lagen heller. Så osäkerheten kvarstår. Till att börja med måste man skilja på vad som är olagligt och vad som är oetiskt., frågan var väl egentligen vad som var olagligt även om rubriken skriver "etisk fråga".Etisk fråga angående länkar
Jag har en fråga som handlar om länkar.
Hur är det om jag skulle länka till en sida som innehåller olagliga saker och skriver endast "klicka här" så att inget på min server har koppling till det som står på den sidan. Finns det någon lag eller liknande som säger att man inte får göra så här?
Jag tänkte på t.ex torrent-sidor som endast länkar till torrent-filerna och då blir det inte olagligt eftersom de endast är en "länkbank" till alla torrents. Gäller detta alla andra länkar då med?!
//MikaelSv: Etisk fråga angående länkar
Torrents är inte olagliga. De utgör också ett slags länkar, så torrentsidor kan ha länkar till länkar till olagliga filer.Sv: Etisk fråga angående länkar
Eller är det så att du tycker det är helt ok att ladda ner olagliga saker och bara vill försäkra dig om att ingen kan åtala dig för något. Lite som en maffiaboss alltså :-)Sv: Etisk fråga angående länkar
Det finns en HD-dom som kan vara intressant. Läs om den här: http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/Mp3-HD.htmlSv:Etisk fråga angående länkar
Istället för att låta alla lägga upp fritt så måste jag godkänna dem först, tror det blir enklast såSv:Etisk fråga angående länkar
Sv: Etisk fråga angående länkar
Den § som närmast är intressant är följande.
Skydd för elektronisk information om rättighetsförvaltning
(Beträffande rubriken, se Lag 2005:359.)
52 g § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare
1. avlägsna eller ändra elektronisk information om rättighetsförvaltning som avser ett upphovsrättsligt skyddat verk,
2. förfoga över ett upphovsrättsligt skyddat verk eller ett exemplar av verket som ändrats i strid med 1 genom att sprida det, importera det i spridningssyfte eller överföra det till allmänheten.
Första stycket gäller endast om den åtgärd som vidtas orsakar, möjliggör, underlättar eller döljer ett intrång i en rättighet som skyddas enligt denna lag. Lag 2005:359.
Men för att ditt "underlättande" av intrång skall vara förbjuden måste punkten 1 först vara uppfylld för det verk som du länkar till.