Har tjackat upp mig på en QuickCam för att kunna visa mitt nylle för folk. Är det inte så att du får som privatperson filma vad du vill om inte myndighet har laga rätt att förbjuda. Så länge parkeringen betraktas som allmän plats har du som privatperson rätt att filma den, allt annat faller på det orimliga i att ensamma personer med videokamera skulle begå ett brott om det filmade samma parkeringsplats... Om du har en fast monterad kamera, vilket du har, måste du ha tillstånd från länsstyrelsen (vilket du aldrig kommer att få) för att filma offentlig plats. Om du håller kameran i handen när du filmar så går det bra utan tillstånd, bl.a. polisen använder den metoden. Jag betraktar inte en "webkamera" som fastmonterad. Vad är det för skillnad på en webkamera och någon annan kamera??? Om det inte går att identifiera personerna på bilderna (t.ex. om avståndet är för stort), är det en webbkamera laglig: Som sagt, vad är det för skillnad på en webkamera och en annan kamera?QuickCam
Då kom genast det upp en juridisk fråga i min skalle.
Ex. Jag kan se min bil på parkeringen från mitt Data/Arbetsrum.
Jag har nu under inkörning satt kameran så den ser allt på parkeringen.
Får jag ha det på detta vis. Dvs "övervaka" min parkering med QuickCamSv:QuickCam
Men som näringsidkare kan man inte filma på ställen där man har kunder hur som hellst. Kontakta länsstyrelsen de vet (och det kostar också). Anställda kan övervakas nästan hursom hellst där facket inte är påtvingat. Lämpligats är en MBL förhandling. Sv: QuickCam
Sv: QuickCam
Sv:QuickCam
Sedan skall man nog håla tyst om att man "övevakar" som privatperson då det kan uppfattas som stötande av medmänniskor (alltid de som håller på med skummaffärer).
Annars gäler följande lag : http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1998%3A150&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHWSv: QuickCam
Det är ju bara att läsa innantill i länken.
2 § Med övervakningsutrustning avses i denna lag
1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed
jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att
manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och
separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara
bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror)Sv:QuickCam
"<b>Webbkameror som visar översiktsbilder</b>
Utanför dessa regler faller även kameror som är riktade på ett sådant sätt att en identifikation är omöjlig, även om de är riktade mot en offentlig plats. Kameror som visar sådana översiktsbilder på en webbplats behöver alltså inget tillstånd."
http://www.bacoll.se/lagen.phpSv: QuickCam
Det handlar väl inte om vilken typ av kamera det är utan om den "kan användas för personövervakning".