Hur kan ett företag enklast betala ut pengar till en privatperson? Företaget måste lägga upp en kreditnota, där beloppet är negativt. Privatpersonen måste anstränga sig och gå utanför dörren för att kunna använda dessa pengar. Skatt och diverse avgifter? Behöver man inte betala sånt? För i princip borde det väl räknas som lön? Jag antar att du gjort ett uppdrag som privatperson åt ett företag ! >För företaget är det ingen skillnad om du är privat eller en firma. Det handlar om att privatpersoner ska kunna göra reklam för min produkt på sin hemsida och få betalt för det. Hur fungerar det med utbetalningar och skatter och sånt då? Om du vill ha korrekt info kolla på http://www.skatteverket.se/ eller ring skatteverket. Thomas ska betala sociala avgifter på ca 32% på bruttolönebeloppet. Därutöver skall Thomas dra av inkomstskatt från bruttolönebeloppet och betala in den till skatteverket. Enkelt räkneexempel:Betala ut pengar till privatpersoner
Och vad måste göras från företagarens respektive privatpersonens sida?
ThomasSv: Betala ut pengar till privatpersoner
Sv:Betala ut pengar till privatpersoner
1. Skriv en faktura som har med de uppgifter du måste ha med för att det ska vara en giltlig faktura.
2. Du är skyldig att betala in momsen och inkomstskatt - vad jag har förstått till ditt skattekonto.
Läs mer på:
www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001485/40803.pdf
<b>Jag rättar mej</b> : För företaget är det skillnad om du är privat med eller utan F-skatt eller
en firma med eller utan F-Skatt då många olika situationer kan förekomma.
Annars sök & läs på Skatteverkets informationsrika sida.
Bl.a. på :
www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagfskatt/foretagskatteavdragfaq/20050418jagharettforetagmedanstalldpersonaliblandanlitarjagtillexempelkonsulterhurmycketskattskajagdrapaminaanstalldaslonerochpaersattningartilluppdragstagare.5.18e1b10334ebe8bc8000119012.html
och bl.a. på :
www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagskattekonto/foretagfskattfaq/20050418vemkanfaenfskattsedelochvadinnebardet.5.1f4b0dc10351b8449e80002017.htmlSv:Betala ut pengar till privatpersoner
Det kan du ge dig f-n på att det är.
Om mottagaren har F-skattsedel så betalar mottagaren in dom sociala avgifterna.
Om mottagaren inte har F-skattsedel (som i fallet med en privatperson) så är företaget (avsändaren) skyldigt att betala sociala avgifter.Sv:Betala ut pengar till privatpersoner
Använder du dig av information i skatteärenden som du får på ett "data-forum" så kan du få stora problem.Sv:Betala ut pengar till privatpersoner
Kalles lön: 100 SEK före skatt
Inkomstskatt: ca 31%=>31 kr som ska betalas in till skatteverket
Att utbetala till Kalle=69 kr
Arbetsgivaravgifter 32%=>32 kr som Thomas ska betala in till skatteverket.
Är man arbetsgivare skall man vara reggad som sådan hos skatteverket.
Det är alltså en del grejer att tänka på...