Enligt lagen så får man ge bort enstakade skivor till vänner men hur är det med om jag vill strema lite musik till mina vänner. Lånar din stream fråga när Vi är inne på ämnet. Svar på din fråga så låter det som de strema en Windows Media file. Jag vill inte verka som en glädjedödare men även om det inte rör sig om fildelning så har STIM en del att säga när det gäller streaming. För "10 minuter inlagd musiktid" tar man 200 kr/år, för längre tid mera pengar osv... www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/30F967D5FD3CB95FC12571090041CBF1 <b> video/x-ms-vmv object</b> mmm det är det som är problemmet Länken fungerar nu. mm helt sanslöst STIM-avgiften gäller väl bara om man spelar upp musiken för allmänheten? Spelar man upp musik i sin affär så betalar man STIM-avgift, men spelar man upp den på sin fest hemma så behöver man inte betala nått. Tycker jag med. Men är det på webben man ska spela ska man betala sami avgift för antal hushåll som lyssnar. och stim för det är en ny uppspelningskälla. "Jag vill inte verka som en glädjedödare men även om det inte rör sig om fildelning så har STIM en del att säga när det gäller streaming. " I praktiken är det upp till STIM mfl att bedömma om det är allmän spridning eller ej. Man filterar lätt via brandväggen och deras IP Det är en sak att skydda utsändningen (begränsa spridningen) rent praktiskt. Den svåra biten (i mitt tycke) är att få folket på STIM att förstå att sändningen verkligen är skyddad. mmm i annat fall kan jag göra en radio men bara för mig så jag kan lyssna när jag är på jobbet. Det kan vara värt att komma ihåg att STIM inte är någon myndighet, utan upphovsmännens intresseorganisation. Deras information på tex webben är alltså utformad med deras medlemmars intresse i fokus, inte någon objektiv beskrivning av rättsläget. När det gäller låtarna i sig så får man generellt sett, utan ta någon större risk att bli ersättningsskyldig, framföra låtar inom en sluten krets om syftet är helt privat. <b>Däremot är radiosändningar licenspliktiga och du bryter i sådana fall mot licensplikten.</b>Fråga om man får spela musik som en radio
Alltså inte en öppen radio utan bara några få vänner?Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Några tidningar streamar med
<b>video/x-ms-vmv objekt</b> som jag inte får att funka. Vad saknar jag för objekt ?
Ang din fråga så är det ett juridiskt knepigt fall. Tveksamt om du får göra det.
Dina vänner sprider adressen sen är det igång som fildelning. Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Fungerar bäst med Windows media player men har för mig även VLC och andra går hyffad
Svar på det svar du gav mig
Fildelning kan det ju aldrig bli eftersom det är ju jag själv som kontrollerar vem som får lyssna samt min bandbredd som har begränsningar. låt oss säga att max 10 personer samtidigt kan lyssna men i verkliga fallet är det bara 2-3 st
Samt så spelas en bara när jag har lust och kanske bara en timme eller två i sträck
Är typ bara en kul grej.Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Windows Media Player säger att jag saknar något Plugin.
Får inte länken ovan att funka.
DSSv: Fråga om man får spela musik som en radio
Jag ber om ursäkt, ibland har man lite väl mycket i 'pipen'.Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Är fasiken billigare att jag ger bort CD-skivorna iställetSv:Fråga om man får spela musik som en radio
Eftersom Carsten bara ska spela upp den för sina vänner så *borde* ingen avgift behöva betalas.
ThomasSv: Fråga om man får spela musik som en radio
Kanske låter lite väll paranoid men vill vara säker så man vet att man inte gör något olagligt.Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Jobbar på ett företag som sänder radio och webbradio i flera format. Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Nu handlade det ju inte om att streama till allmänheten utan till några vänner så det är totalt ointressant vad STIM tycker då de hanterar när man gör musik tillgänglig för just allmänheten.
För själva huvudfrågan så handlar det om huruvida du gör musiken tillgänglig för allmänheten eller inte. Gör du inte det så är det OK annars inte OK. Således bör du ha någon form av skydd så att inte vem som helst kan komma åt din streamande musik för att vara på säkra sidan. Exempelvis någon form av lösenord eller liknande. Hur många som kan lyssna samtidigt är i sig inte intressant, det är till exempel inte lagligt att göra det tillgängligt för allmänheten även om du begränsar det till en person åt gången).
EDIT: Lite förtydliganden och så.Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Det enklaste är nog att ta en diskussion med STIM om var rågången går i detta fallet.Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Få se om jag orkar fråga STIM eller struntar i alltSv:Fråga om man får spela musik som en radio
Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Sv: Fråga om man får spela musik som en radio
Däremot är radiosändningar licenspliktiga och du bryter i sådana fall mot licensplikten.Sv:Fråga om man får spela musik som en radio
Syftar du nu på att det krävs licens för att skicka ut radiovågor eller på att det krävs licens för att sprida musik?