hej! Skulle säga att svaret är nej, du får inte göra det. Grundprincipen är att man inte får kopiera ett verk som är skyddat. Då det inte verkar vara för privat bruk utan för allmänheten så ser jag svårigheter med att hitta något undantag från den grund principen. Någon "20-sekunders regel" eller liknande finns inte. Det finns en citaträtt, men det innebär inte att man får citera hur som helst. Det skall vara ett citat som sätts in i ett sammanhang för att belysa något eller för att ge sammahang och så vidare. Om du till exempel diskuterar en viss musikstil så skulle du kunna ha ett kortare musikstycke av just den stilen för att visa hur den låter, men inte mer än nödvändgit. Du verkar dock ha musiken mer som bakgrundsljud och då fungerar inte heller citaträtten. Klart att du får använda dig av musik på din hemsida, den legala förutsättningen är att du betalar ersättnig till de som har rättigheterna till musiken. Förra veckan kom det upp en tråd med ett liknande ämne, vidare kan du ta en titt på STIM:s site, eller varför inte skriva till Antipiratbyrån och be om råd. Spelas musiken inom en sluten krets och i rent privat syfte (inte i näringssyfte) är sannolikheten att du blir ersättningsskyldig inte så stor. Fast tänker man lägga upp det "på sin hemsida" så är det troligtvis inte en sluten krets. Visst, det kan vara en skyddad sida som kräver inloggning med mera, men det känns inte som om det var det frågeställaren avsåg.filmklipp med musik på hemsida?
jag har klippt ihop en film på några minuter och har använt mig av olika musiksnuttar i bakgrunden, för att få in mer känsla i filmen...
min fråga:
- har jag rätt att publicera filmklippet på min hemsida?
är inte så insatt, men jag kan tänka mig att man får tanka upp korta snuttar musik.. t ex 20 sek av en låt... har dock nån låt som är mer än en minut...
- isf, kan man komma runt det på nåt sätt? t ex försämra ljudkvalitén avsevärt på filen...
filmen blir sig inte lik utan musiken :/
tacksam för svar!
stefanSv: filmklipp med musik på hemsida?
Sv: filmklipp med musik på hemsida?
Sv:filmklipp med musik på hemsida?
Sv: filmklipp med musik på hemsida?