Hejsan! Nja, tror inte de har någon skyldighet "bara sådär", men.. Kolla vad du köpt för någonting. Har du köpt en produkt inkl. alla uppdateringar (minor eller vad de nu valt att kalla det) så ska du ju ha rätt till uppdateringarna, det är ju det du betalt för. Om de sedan inte levererat dem till dig så får de se till att göra det på något sätt Står det något om detta i licensavtalet? Det är som sagts ovan köpavtalet, det vill säga licensavtalet, som styr leverantörens skyldigheter i denna fråga. Hej tack för alla svar! Det låter ju mer som de faktiskt missat att se till att säkra versionerna och därför inte kan ge dig skivorna. Jag tycker att du skall propsa på att få konverteringen gratis eller kräva just skivorna för den version du köpt (hur gjorde du din installation förresten, har du inget paket/program/skivor/filer)?lag angående programvaru-updateringar
Det är så att jag har ett program som det har kommit ett antal updateringar till.
Nu har dom bytt ut hela systemet mot ett nytt, och för att få över min databas över till det nya, behövde jag ha sista versionen utav programmet. Annars är jag tvungen att skicka databasen över till dom. då dom kommer att debitera ett antal tusen i timmen för att lägga över databasen i det nya systemet.
Då begärde jag att få alla skivorna med de senaste uppdateringarna. Men de hävdar bestämt att dessa är slängda och inte finns att få tag på.
Nu undrar jag om det inte finns någon lag som säger att dessa måste göras tillgänglig för mig, iom att det är buggfixar?
Jag förstår ju att de gör såhär för att bråka, och tjäna pengar.
Hoppas ni förstår mitt problem & frågeställning!
//DanielSv: lag angående programvaru-updateringar
Sv: lag angående programvaru-updateringar
Rent moraliskt tycker man ju att de borde fixa detta åt dej utan kostnad om du en gång har betalat för de uppgraderingarna du saknar och de inte kan leverera.
/JohanSv: lag angående programvaru-updateringar
Den lag som kan bli tillämplig är främst Konsumentköplagen om du köpt programmet som privatperson, som naturligtvis inte reglerar så detaljerat hur varan, det vill säga programmet och licensen, skall vara beskaffad.Sv:lag angående programvaru-updateringar
En annan intressant sak i sammanhanget är att jag har köpt och betalat ett abbonemang för ett antal tusen om året för "uppdateringar & Support"
Skivan har skickats ut säger dom. Och jag har väl säkert slarvat bort den. Men jag tycker ändå att de borde åtminstonde ha den sista versionsuppdateringen tillhanda. Så jag åtminstonde kan få den sista programversionen utav de ersatta programmet..Sv: lag angående programvaru-updateringar
Vad är det för databas och vem tillhandahåller denna produkt?