Jag kom att tänka på att jag ju har ett register för tidsregistrering(bara i testversion ännu, ca 5 användare) på nätet, det kräver inloggning. Men likväl sparas ju namn och personnummer i en databas... Det är datainspektionen som utfärdar tillstånd. Men har du ett skriftligt avtal med användarna skall det inte vara några problem tror jag. Kanske kan du kryptera personnummren i databasen..? Koda upp ... Koda ner... då lagras inga nummer i klartext. PUL gör egentligen ingen skillnad på om du använde internet eller inte utan "problemet" är att du databehandlar personuppgifterna. JAg har läst lite på datainspektionens hemsida. Jag har pratat med en kompis som snart är advokat och det bör vara någon typ av klickruta "godkänn att mina uppgifter används här" Skriftligt avtal var overkill och tyst samtycke är inte mycket att luta sig på. Observera att om du har uppgifter lagrade så måste du enligt lag lämna ut dessa om man begär det. Fällde blip en gång på den punkten :).PUL vid tidsregistrering på nätet?
Vad krävs för att jag ska följa alla lagar och förordningar?
Måste jag begära något tillstånd från länsstyrelse eller något? Har datainspektionen något att säga? Måste användarna skriva under något och godkänna det uppenbara, att data dom skriver in lagras i en databas?Sv: PUL vid tidsregistrering på nätet?
Sv: PUL vid tidsregistrering på nätet?
Sv:PUL vid tidsregistrering på nätet?
http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul9.shtml
Samtycke, dvs användarna skriver under ett kort avtal om att uppgifterna får registreras i databsen. Jag tolkar det (utan att ha läst allt) som att det bara är att köra då.
"Jag godkänner att mina personuppgifter lagras och används i detta system" - signatur och datum.
Är det någon annan som förstår annorlunda?
Edit: Läste lite mera och det fins även något som heter "tyst samtycke" dvs användaren anses samtycka om den inte protesterar. Praktiskt, men känns inte lika tryggt då de ändå måsta ha fått information och det är upp till mig att bevisa att de fått den osv...
I arbetslivet gäller ev andra regler, har inte hittat det dukumentet ännu.Sv: PUL vid tidsregistrering på nätet?
Sv:PUL vid tidsregistrering på nätet?