Jag har en hemsida där alla besökare fritt kan skriva kommentarer och ladda upp bilder i en s.k "Shoutbox". Jag loggar inga, namn, ip-nummer eller annan information. Min fråga är vem som är ansvarig ifall någon skriver något stötande som kan falla under lagen Hets mot folkgrupp / Förargelseväckande beteende. Är det jag som webmaster som är ansvarig, eller den som har skrivit. Och är jag isåfall skyldig att logga någon information så man vet vem som har skrivit det. Om det är fallet, kan jag frånsäga mig ansvaret men någon slags "Disclaimer"? Det verkar som om du är skyldig att kontrollera att det inte förekommer, och radera inlägget om det är olagligt. Jag har en liknande situation. Folk kan kommentera fritt på min sida men jag har givetvis möjlighet att ta bort kommentarer om jag vill. Jag är ingen jurist, men vad jag förstod var det den "orimliga" tiden inlägget fick ligga kvar som höll på att fälla Carl Bildt. Verkar ju rimligt. Men hur kan då jag som juridisk okunnig bedöma vad som ska är olagligt och således ska tas bort eller sånt som faktiskt är lagligt och då får ligga kvar? Det ska man nog i princip kunna :-) Man "ska" kunna alla lagarna, men för det mesta så räcker ju vanligt sunt förnuft för att hålla sig på rätt sida om lagboken. Sen så tar ju domstolen hänsyn till omständigheterna när dom dömer, som Martin säger. Nån som vet hur det ligger till det där när man får skriva vadsomhelst "anonymt", vad har jag för ansvar som webmaster och kan man känna sig trygg om man bara rensar bort tveksamma inlägg då och då? Som webmaster har du ju ett intresse för vad som skrivs, det är väl därför du har sidan ?Hets mot folkgrupp / Förargelseväckande beteende
Om någon skriver t.ex "Hail hitler" eller liknande, kan jag bli straffad för det?Sv: Hets mot folkgrupp / Förargelseväckande beteende
Ganska nyligen var ju Carl Bildt i blåsväder för att ett liknande inlägg på hans blogg låg kvar för länge.
mvh
MartinSv:Hets mot folkgrupp / Förargelseväckande beteende