Min gamla mor (92) har gått bort och Vi skall ha bouppteckning. Jag gjorde bouppteckningen efter min mamma för några år sedan. Hon var iochförsig skild men jag kommer inte ihåg att det var några konstigheter. Tack för ditt svar Martin. Är det inte så att det som inte specifikt skall ges till någon utvald skall ev maka/make få 50% och barn skall dela på 50% Gåvan kan troligtvis ses som ett förtida arv såvida det inte uttryckligen står i gåvobrevet att det INTE är ett förtida arv. (http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=10195) Hej, Tack för Era svar. Ok slutkläm på denna fråga. Kanske helt orelevant och korkad fråga, men hur är din relation med din bror? Relationen är bra och jag vill ha det så. Här kommer en ny länk, Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637. Bor din bror i lägenheten och har varit lagfaren ägare sedan 2005 ? <b>Avräkning av förskott skall ske efter egendomens värde vid mottagandet, såframt icke på grund av omständigheterna annat bör gälla"</b> Tack Jan du satte mig på spår. En liten komplettering bara, man kan inte vara lagfaren ägare till en lägenhet, bara till fast egendom.Jurudik bouppteckning.
Kollar om det finns någon här i Forumet som kan/erfarenhet.
Far dog 1998 . Mor satt i orubbat bo. Vi är två bröder.
Finns det ett juridiskt lösenord som heter Fadersarv ?Sv: Jurudik bouppteckning.
Rutinerna finns väl dokumenterade i foldern man fick med blanketten och skattemyndigheten svara gärna på frågor.
Se till att samla ihop alla papper från banken, försäkringsbolag mm (saldo på dödsdagen). Se sen till att ha kvitton på alla utgifter. Fast egendom är lite special men det stod också i foldern hur man gör.
En lite konstig sak jag kommer ihåg är att så fort man frågade någon (skattemyndighet, advokat, begravningsbyrån) om bouppteckning så fick man alltid svar på hur man skulle göra om det inte fanns tillgångar i dödsboet. Ett tips är därför att alltid börja konversationer med att säga att det finns tillgångar (om det nu är så), så sparar du en del tid.Sv:Jurudik bouppteckning.
I detta fall finns det ett aber i form av ett gåvobrev där
Mor från orubbat bo skänker bort sin lägenhet (bedömt marknadsvärde 400 tkr) till min yngre bror.
Var står jag ?Sv: Jurudik bouppteckning.
Ni får väl dela på resten som inte är testamentiserad?!
Hör med en jurist. Det kommer ni nog får göra i vilket fall. Det rekommenderar jag iaf.Sv: Jurudik bouppteckning.
Sv: Jurudik bouppteckning.
Jag beklagar din förlust.
Fadersarv kallar man i folkmun det "efterarv" som din i detta fallet fars del i det sammanlagda boet som ligger kvar så länge kvarlevande make/maka lever. Arvet efter din far utgör således en del av boet och arvet efter din mor nu en annan del.
Finns det inga andra arvingar än er två helbröder, inga testamenten eller annat, är det således en mycket enkel fördelning av bägge era föräldrars delar som efter eventuell skuldavräkning fördelas jämnt mellan er båda.Sv:Jurudik bouppteckning.
Tack för länken Jan. den stämde jättebra på mitt fall.Sv: Jurudik bouppteckning.
I gåvobrevet står citat.
<b>$2. Gåvan skall inte avräknas som förskott på arv.</b>
Ser ut som data XOR .Vad gäller för mig då. Länken gav inget tydligt svar på det.
Är det värdet på borätten 2005 då gåvobrevet skrevs eller nu 2008 ?Sv:Jurudik bouppteckning.
Är ni så nära att ni kan "strunta i" det strikt juridiska och bara dela upp arvet?
Vet alldeles för många familjer som splittrats och folk blivit helt galna så fort föräldrar gått bort och det börjat pratas arv.Sv: Jurudik bouppteckning.
Men jag vill också ha min rätt och jag vill ha bra på fötterna
när jag kommer ner till Skåne på bouppteckning.
Det är helt Ok att han tar lägenheten men jag tror att han skall få ta upp lädret och lösa ut mig.Sv:Jurudik bouppteckning.
Kolla bl a kapitel 6 3$:
"Avräkning av förskott skall ske efter egendomens värde vid mottagandet, såframt icke på grund av omständigheterna annat bör gälla"Sv: Jurudik bouppteckning.
Annars är väl frågan om det går att betrakta som en gåva.Sv:Jurudik bouppteckning.
mmm..... fungerar ungefär som jag tänker.
Dvs. får min bror lösa ut mig med halva farsarvet ~ 75 tkr han får 75 % av 300 tkr var grundräkningen.
Jag bryr mig icke men vill att rättvisa och rättråd gäller.Sv: Jurudik bouppteckning.
Braaaaaaaaaaaaaaaaaa Så här funkar en bra communici. Tack du osså Pelle.Sv:Jurudik bouppteckning.
Villkoret i testamentet om att förskottet inte skall avräknas gäller förstås, om inte din bror och du kommer överens om annat.
Beroende på hur stort hela boet är, kan dock din rätt att inte räkna av förskottet bli helt eller delvis "uppätet" av din brors rätt till sin laglott. Laglotten utgör halva arvslotten och är vad en arvinge alltid kan kräva ut oavsett testamenten m.m.