Hej pellesoftare. Bortsett ifrån att det kanske inte var så smart så.. Lagstiftning är inte riktigt min grej, men jag tror inte att det är några jättehöga straff direkt. Fängelse går bort i alla fall, böter möjligtvis, kanske, eventuellt, och möjligtvis skadestånd _om_ det har orsakat ekonomiska konsekvenser. Tack för svaret och "nej" - definitivt inte den smartaste av planer, men det har inte vållat några ekonomiska problem och jag har inte utnyttjat användarnamnen/lösenorden mer än sett vilka stavelser de har. Fängelse lär det knappast bli tal om. Du är ung och brottet är inte så himla grovt. Jag skulle inte ens tro att det blir rättegång, men några polisanmälningar och förhör hos polisen är inte otänkbart. Nu har du ju redan erkänt brottet, vilket man aldrig någonsin skall göra. Det är nämligen inte din sak att bevisa din oskuld utan åklagarens sak att bevisa din skuld (även om man skulle kunna tro tvärtom ibland). Straffbart?
Jag har hamnat i blåsvädret genom att planterat en keylogger på min skolan med motivet att helt enkelt se om det fungerade. Efter att programmet arbetat i bakgrunden och registrerat 7 användarnamn/lösenord fick jag besöka rektorn, varvid jag fick intensionen att jag inte helt omöjligt kunde se framemot fängelse, dagsböter och eventuellt andra polisanmälningar från inblandade parter.
Eftersom de inte var speciellt kunniga på området vänder jag mig till pellesofts expertis med funderingen vilka mina framtidsutsikter egentligen är?
/HASv: Straffbart?
Det borde finnas prövat i domstol någon gång tycker jag..?Sv:Straffbart?
Om det finns några befintliga prövningar skulle jag uppskatta en länk, har absolut ingen koll och mitt "googlande" har inte resulterat i någonting.Sv: Straffbart?
Svara
Sv: Straffbart?
Om du fortsätter trots den här skarpa varningen från rektorn hamnar förstås saken i ett annat läge.Sv: Straffbart?
Iprincip så skulle det vara näst intill omöjligt att binda dig till brottet om ingen sett dig installera keyloggern på datorn. Att det skulle råka vara din användare som installerat programmet bevisar inte att det är du som gjort det, det bevisar bara att din användaruppgifter använts av någon när programmet installerades.
Och så länge som du inte har skrivit på någonstans att du erkänt så är det bara att ta tillbaka, om du nu känner för det. Hänvisa till att du inte förstod saken rätt när du pratade mer rektorn, jag hoppas för rektorns skull att dina föräldrar var närvarande (om du är under 18) när du informerades om brottet och eventuella påföljer. Annars har du ju ännu starkare utgångsläge för att hävda att du inte förstått vad du erkänt eftersom du befann dig i en obekväm situation som en svagare part och därmed erkänt saker som du inte har gjort.
Jag körde och vurpade med MC en gång när jag var 16. Kan väl säga att jag inte höll de 50 som man borde gjort och när jag polisen frågade hur fort jag kört och jag sa 50, så skrattade han nästan mig i ansiktet och undrade hur fort jag kört. 55-60 sa jag lite tilltufsa, han sa jag skriver 70. Visst sa jag. Fick reda på efteråt att det behövde jag inte bry mig om för det kunde jag lätt ändra senare om det skulle komma upp med hänvisning till att jag befann mig i den situationen som jag var och inte skrivit på något.
Så även om du erkännt de påståda brottet så går det att ta tillbaka ända tills du erkänt det för åklagaren och skrivit under eller vad man nu gör. Erkännandet för rektorn är noll och inget värt...
Du kan ju alltid skylla på Målgan, kan han köra bil så kan han installera keyloggers också...
- M