Hej! Nu vet jag inte hur det gäller i andra länder, men i sverige så skall du inte behöva stå för några utlägg om du tvingas att använda garantin. Så det betyder om du kör 5 mil till siba för att köpa en sak och du några dagar senare måste åka ditt för att få varan byt eller återlämnad, så har du rätt att få körersättning för dessa 5 mil, helt enligt konsumentköpelagen. Ah, tack, konsumentvägledaren har jag inte tänkt på :) Har skickat ett mail nu. I senaste nummret av tidingen M3 finns en artikel om just detta. Jag prenumererar inte på några tidningar, tyvärr :/ Hur som haver, jag fick svar igår från konsumentvägledaren, han ansåg att det borde ligga på det danska företaget att sköta alltihopa, inkl. betala frakten. Jag ska se vad de säger, väntar fortfarande på svar ifrån dem.Garantireparation - Vem betalar frakten?
Jag har lite problem; en hårddisk har gått sönder, men är fortfarande inom garantin. Den är köpt från shg.biz, som dock inte har någon verksamhet i Sverige numera utan hänvisar till shg.dk. Har mailat med dem, och jag har två alternativ:
1) Skicka disken till shg och de fixar det
eller
2) Skicka disken direkt till Western Digital och de fixar det
Mitt problem: Jag har reklamerat direkt till Western Digital, men upptäckt att de vill att jag ska stå för frakten. Till Tyskland. Varken frakt till Tyskland eller till Danmark känns sådär jättebilligt..
Rent juridiskt, hur är läget? Kan jag kräva att jag får frakten betald? I så fall, mot shg och/eller western digital?
(Köpte den som privatperson)
Tack på förhand :)Sv: Garantireparation - Vem betalar frakten?
Har använt det de sista gångerna, och först så verkar alla säljare väldigt förvånade, men ganska så snart så kryper det fram att de mycket väl vet om att de måste betala ersättning, men håller väldigt tyst om det.
Men om du kan dra det så långt att det skall gälla frakt till andra länder vet jag faktiskt inte, kontroller med konsumetvägledaren i din kommun, de har säkert koll.
- MSv:Garantireparation - Vem betalar frakten?
Appropå frakten, ju, jag hade för mig att man kan kräva frakten, men det är just i det här speciella fallet, när säljaren har avvecklat företaget, även om moderbolaget finns kvar och handhar garantiärenden, samt att tillverkaren och säljaren befinner utomlands som kompicerar läget lite.Sv: Garantireparation - Vem betalar frakten?
Sv:Garantireparation - Vem betalar frakten?
(Efter lite kontroll nu precis så ser jag att det är organisationsnumret för det danska företaget som står i beställningsmailet, så det ska nog stämma.)