Fick ett mail från en mäklare. Inget problem med det, mäklaren är schysst och så, men hade som en disclaimer längst ner (jag antar att det är något company-wise, men skit samma=: Det stämmer säkert, företag och deras specialare. Man måste läsa det finstilta ett par gånger innan man förstår innebörden av det. Sedan undrar jag vad det är för mäklare?. Om det är kännsliga papper som ingen annan än den rätta mottagaren får läsa, så måste väl det ligga i mäklaren intresse att ta reda på rätt address. Har han en affärs uppgörelse med en kund så borde de ha rätt addresser, och inte bara skicka iväg på vinnst eller förlust och sedan ha ett sådan argument längst ner på sidan ifall mejlen skulle komma på villovägar. Jo, visst, det är klart att det är så att de borde hålla reda på grejerna. Frågan är om det är juridiskt hållbart. Om mailet är hyffsat långt (eller vad det nu är för gräns som gäller) så borde väl upphovsrätten gälla? Okej, men låt säga att det är privat, lite halvkänslig information, säg om det hade stått ett utgångsbud till en lägenheten, eller om det hade stått lite halvdetaljerat om ett försäkringsärende, men ändå inte mer än tre-fyra rader? Man kan ju också undra om du ens har rätt att överhuvudtaget läsa mailet, så fort du insett att det är ämnat för en annan adressat. Fast det där är ju lite skumt. Hur fan ska någon veta _när_ jag har insett huruvida det är till mig? Kan det vara BrB 4 kap 8 § han lutar sig mot?Inte skicka vidare enligt lag?
"Om du inte är den mottagare för vilken meddelandet är avsett, skall du radera det och helst underrätta avsändaren
om detta. <b>Du får då enligt lag</b> varken kopiera innehållet eller vidarebefordra meddelandet till någon."
Kan detta stämma?Sv: Inte skicka vidare enligt lag?
Sv:Inte skicka vidare enligt lag?
Om jag skulle skriva ut grejerna och dela ut på stan, gör jag mig skyldig till brott då?
Jag har f.ö. fått snarlika mail från ett försäkringsbolag, och då var jag fel mottagare.Sv: Inte skicka vidare enligt lag?
/ThomasSv:Inte skicka vidare enligt lag?
Sv: Inte skicka vidare enligt lag?
Hade det gällt ett brev du fått på posten, kunde du blivit dömd om du öppnat det.
Relaterat:
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-256752.htmlSv:Inte skicka vidare enligt lag?
Ju mer allvarligt det är, desto noggrannare läser man väl, och desto fler gånger läser man väl igenom det för att försöka ta reda på om det är ämnat till en själv eller inte?
Kanske till och med visar någon annan, eller lägger upp det på ett forum för att fråga om mailinnehållet är relevant eller inte.
Jag tycker brev-analogin haltar lite. Vettigare i så fall är ett vykort, eller ett brev där det inte står vem det är till.Sv: Inte skicka vidare enligt lag?
<info>Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år.</info>
https://lagen.nu/1962:700#K4P8S1
http://sv.wikipedia.org/wiki/Posthemlighet
Dock känns det inte riktigt som att du "bereder" dig tillgång till meddelandet när du öppnar det, än mindre om du sprider det till andra. Så jag tycker att även någon annan lag måste vara aktuell om han har rätt.