Jag bor i en hyresrätt och min hyresvärd har installerat ett nytt nät för bredband och TV. Snart kommer jag att få en digitalbox som enligt informationen tillhör lägenheten. Med den boxen kommer jag att kunna se SVTs kanaler och TV4 utan något extra abonnemang. Innehavare räknas den som står för abonnemanget. Har du ett abonnemang (vilket du bör ha då du fått boxen) så kommer det snart ett inbetalningskort. Nej, något abonnemang har jag inte. Som jag skrev så kan man se SVTs kanaler och TV4 utan abonnemang. Hej! Utan att ha någon kunskap om det juridiska kan man ju använda lite sunt förnuft. Har du en TV, dator med TV-mottagare eller annan utrustning som gör att du kan titta på TV (från denna boxen eller annan källa) så ska man betala TV-licens. Om du inte har möjlighet att titta på TV så betalar du inte TV-licens. Om bara boxen gör att du inte kan titta på tv så kan den väl knappast göra att du ska ha licens. Sunda förnuftet gäller inte alltid i lagboken. Enligt lagen så ska ju licens betalas för teknisk utrustning som sänder vidare en TV-signal. Boxen måste ju räknas som det. Tror faktiskt inte det har någon som helst betydelse vem som äger abonemanget utan vem bor där den är placerad. För man slapp inte undan TV-Licens innan bara för att man "lånade" kompisens TV och hade hemma hos sig, vilket skulle kunna motsvaras av din digitalbox. Enligt radiotjänst räknas de som är skriva på adressen som innehavare. Ibland ringer de till den som inte tv-licensen står på och då får man förklara att hushållet redan betalar en licens.TV-licens för digitalbox?
Nu är frågan, kommer jag att vara tvungen att betala TV-licens för boxen?
Relevanta lagar: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1989:41
<info>
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-
program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).
2 a § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift
till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2006:798).
</info>
Det är väl ganska klart att boxen räknas som TV-mottagare, men vem räknas som innehavare?
Givetvis har jag ingen TV eller annan utrustning som räknas som TV-mottagare, så allt hänger på boxen.
/ThomasSv: TV-licens för digitalbox?
Sv:TV-licens för digitalbox?
/JohanSv:TV-licens för digitalbox?
Så frågan är väl mer vem som innehar boxen.
Lösningen på problemet är väl att vägra ta emot den och be din hyresvärd att behålla den så länge. Eller om man skall hårdra det stuva undan den i en gadrobe för har du ingen ström in den så har du heller ingen "möjlighet att ta emot tv-signalen". Även om jag tror du får svårt att driva igenom det.
- MSv: TV-licens för digitalbox?
De verkar sätta licensen på den förste i hushållet som svarar, typ.