Jag har en kund som vill ha ett avtal avseende tillgänglighet 24/7/365, förmodligen med någon form av inställelsegaranti. Jag har ingen juridisk koll, men.. Jag har tänkt mig att avtalet endast ska garantera att jobbet påbörjas inom "rimlig" tid, timkostnad för själva tillkommer om det inte handlar om att fixa någon bug.Tillgänglighetsavtal
Avtalet ska gälla drift och support av en hyfsat stor webbplats för ett välkänt företag. Sajten har "alltid" ca 200-300 aktiva besökare och kunden har börjat betrakta den som affärskritisk.
Problemet är att jag inte riktigt har koll på var jag ska lägga mig prismässigt. Någon som har erfarenhet av liknande avtal?
Priset måste ju uppväga det negativa i att man tvingas släppa allt annat om det nu smäller.
Jag jobbar på frilansbasis och har inga anställda. Jag kommer förmodligen att behöva kontraktera någon annan för att få lite backup.
Tacksam för svar!
/FredrikSv: Tillgänglighetsavtal
Till att börja med, du måste täcka kostnaderna för din backup för det första. Sedan värdera din "jourtid", lägga på skatter och annat kul, och räkna ut hur mycket du måste ta betalt för att din jourtid ska täckas. Addera sedan att du behöver lite vinst (så det inte går plus/minus noll), och en liten "riskkassa", kan vara välbehövligt om saker skiter sig och de kräver dig på pengar.. (Försäkring?)
Det där ovan blir lite svårt att gissa sig till utan lite mer uppgifter såsom vad är kraven på tillgänglighet? Vilket tid på dygnet? Kommer alltid remote access lösa problemet, eller har man även ansvar för hårdvara och grejjer? Tar du ut timpengar när du väl rycker ut?Sv:Tillgänglighetsavtal
Vilka inställelsetider som ska gälla är fortfarande inte förhandlat och klart, men det kommer helt klart att vara olika tider på normal arbetstid och övrig tid.
Jag kommer inte att ha något hårdvaruansvar, så remote access borde räcka.