Jag arbetar för ett stort nationellt företag. Är systemet utvecklat på arbetstid äger dom det redan. Hej Robert Jag skulle fråga företaget vad dom vill köpa från de punkterna radats upp. Listan ovan var tänkt att väcka tankar på vad det man egentligen är beredd att sälja med allt vad det innebär i tid och arbete.. Hej > Om så vore... vad vore då ett vettigt arvode/ersättning för supporten, vidareutvecklingen och tillgängligheten? Tillgängligheten innebär väl som jag förstår det kostnaden att driva systemet under dygnets alla timmar utan störningar. Ja, det är sant.Smart affärsuppgörelse
Jag är bl a utbildningsansvarig vilket innebär att jag måste ha full koll att både grundutbildningar och fortbildningar utförs inom föreskriven tid. Med en personalstyrka på 160 st. blir det lite utbildningsdatum att löpande hålla koll på under åren som går. Diverse pärm- och excelbladsystem har nu blivit ohanterligt på fler sätt. Det är både skrymmande och tar tid att bläddra genom för att hitta vem och när denne skall utbildas.
Jag har nu utvecklat en applikation som håller koll på all utbildning och dess datum för fortbildning. Jag behöver inte längre sätta av tid till att bläddra genom mina pärmar och excelblad och aktivt leta efter personal som skall gå fortbildningar tex. Min applikation listar dessa på skärmen närhelst jag vill via en knapptryckning och på bråkdelen av en sekund dessutom (att jämföras mot att sätta av en timma/gång genom aktivt letande i mitt gamla system, pärmarna).
Applikationen är skapad av mig, för mig och framförallt för att förenkla mitt eget arbete men nu har mina gelikar på andra orter anmält sitt intresse att också få använda appen.
Även mina högre chefer har börjat skruva på sig och uttrycker att ett sådant system borde vi ha på riksplanet. Jag har till och med fått frågan: Hur mycket betalt vill du ha för systemet?
Därför tänkte jag höra med er här på forumet om någon har erfarenhet av liknande händelser. Anta att företaget jag arbetar för vill komma över mitt system, vad är då en smart affärsuppgörelse för mig?
Någon med erfarenhet av liknande situation?
Tacksam för era idéer och inlägg.
Mvh PeterSv: Smart affärsuppgörelse
Frågor som kommer upp om du är i den situationen att du faktiskt kan sälja är ju vad du säljer:
- programmet "as is"
- support
- vidareutveckling, förändringshantering
- dokumentation
- källkod
- licenser
- tillgänglighetsgarantier(SLA)
Finns det inte dokumenterat och avtalat blir det lätt så att man själv som utvecklare får livstids support..Sv:Smart affärsuppgörelse
Systemet är utvecklat hemma på min fritid.
Ja, det är ju det som är lite av min fråga... vad kan jag sälja och hur gör jag en smart affärsuppgörelse av det jag kan sälja.Sv:Smart affärsuppgörelse
Jag kan känna att det egentligen ointressant om vad du vill sälja om dom vill köpa någon annan typ av deal.Sv: Smart affärsuppgörelse
Sv:Smart affärsuppgörelse
OK, då tänker jag så här... Systemet består av en webservice där programlogiken och databasen drivs av en server i min ägo. Klienterna installeras på de utbildningsansvarigas datorer runt om i landet.
Så länge jag är anställd i företaget skulle jag då helst vilja sälja support, vidareutveckling och tillgänglighetsgarantier. Då äger jag ju fortfarande rättigheterna till mjuk- och hårdvaran.
Om jag skulle sluta på företaget och mitt system visar sig ha varit välanvänt skulle jag kunna sälja ut mjuk- och hårdvaran eller enbart mjukvaran för det är väl den som är mest intressant.
Känns det som en vettig väg att gå om mina chefer en dag plötsligt bjuder ut mig på en finare middag?
Om så vore... vad vore då ett vettigt arvode/ersättning för supporten, vidareutvecklingen och tillgängligheten? Tillgängligheten innebär väl som jag förstår det kostnaden att driva systemet under dygnets alla timmar utan störningar.Sv: Smart affärsuppgörelse
Högt, väldigt högt. I den kostnaden så lär du behöva täcka upp för lite allt möjligt, t.ex. förråd med reservdelar, kunna hyra in jour när du inte kan vara jour, kanske försäkring så du har möjligt att betala ev. skadestånd för nertid osv.
(Nu vet jag iofs inte hur avtalet kommer att se ut, men.. Jag kan tänka mig att det är bättre att låta företaget sköta driften, men att du kan ta support och vidareutveckling. Vill du absolut sköta driften själv så måste jag nog rekommendera dig att låta någon jurist eller två ta en titt på avtalet så du inte får några otäcka hållhakar på dig ang. nertid osv. Oavsett om du sköter driften eller inte så borde det framgå att du inte tar på dig kostnader pga. t.ex. buggar i ditt system, nertid osv.)Sv:Smart affärsuppgörelse
Det är svårt detta, avtalet blir ju oerhört viktigt så man inte hamnar i oförutsedda fällor.
Tack Oskar
Någon som har fler idéer?