Hej! Ägaren till forumet är ansvarig. Finns servern i Sverige ska svensk lag följas och tolkningen är att inlägget ska tas bort/redigeras inom en rimlig tid. Har man en sajt som privatperson så begär de inte att man ska kolla varje minut, men den kan inte ligga i 2 veckor heller. Tidningarnas sidor online kan bli fällda om de ligger ute i t.ex. en timme då de har detta som en del i en inkomstkälla och har större bevakning. Det finns många saker att tänka på här. Men generellt är du ansvarig för det som skrivs och publiceras. Dock, om en person anklagar någon annan och den andra kan försvara sig så är du inte som siteägare ansvarig personligen utan då är det upp till dessa två individer. Du skall alltid när folk registrerar sig godkänna de regler som du sätter upp för att senare kunna försöka åtgärda eventuella problem. Om det skrivs personliga påhopp (förtal el. liknande) om en person som inte vistas på sidan i större utsträckning och därmed har väldigt svårt att upptäcka det (och därmed ej kan försvara sig) så är det enligt praxis sajtägaren, framförallt som ovan nämnts om det är ett företag som driver det och även har vinstintresse i verksamheten.Ansvarig för inlägg i forum
Om man skapar ett forum på nätet där vem som helst kan registrera sig och skriva, vem är då ansvarig för det som skrivs?
I väldigt många forum som exempelvis handlar om det samhälle vi lever i eller politik i stort förekommer det ibland rasistiska inlägg och sådana är nog svåra att komma ifrån om man skapar ett forum.
Min fråga är då vem som är ansvarig om det skrivs sådana inlägg? Är det jag som skapat forumet eller den som skriver?
Vill ju inte riskera att bli polisanmäld för hets mot folkgrupp eller något sånt.
Måste förmodligen ha en form av avtalstext innan en person skapar konto i forumet där jag friskriver mig från allt ansvar för det skrivs i forumet.
mvh PerSv: Ansvarig för inlägg i forum
Ligger det något inlägg ute ett dygn behöver du som privatperson inte vara orolig.Sv:Ansvarig för inlägg i forum
Sv: Ansvarig för inlägg i forum