Hej. jag undrar om man kan få bo i en egen lägenhet från socialen om det finns problem hemma? jag gillar inte folk och jag vill inte bo ihop med någon jag inte känner. ( altså jag vill inte bo i jourhem, eller med andra ungdomar, jag vill hällre ha min egen lägenhet! ) Hej, Flytta till egen lägenhet från LSS eller socialen
om man är 18 år får man flytta till en egen lägenhet av socialen om man fortfarande pluggar på gymnasiet?
och om man får det, betalar jag själv för lägenheten och maten osv?
jag har hört att man får bo i en egen lägenhet, ( av socialen / LSS ) men är det okej om min flickvän till exempel bodde ett tag med mig i lägenheten? hon är också över 18.
kan jag snälla få information om det här, med källor på svaren, eftersom jag har seriösa problem hemma och måste flytta hemifrån, jag har kontakt me LSS och socialtjänsten, och jag ska fylla 18 om 3 månader.
jag går fortfarande i gymnasiet och kan inte försörja mig själv än. så jag undrade om socialen/lss betalar för mig..
snälla svara med seriösa svar och med källor! Sv: Flytta till egen lägenhet från LSS eller socialen
Jag är tyvärr inte någon som kan svara på detta juridiskt. När du fyller 18 är du klassad som vuxen och redan vid 13 har du möjlighet om du exempelvis lever med skilda föräldrar att välja vart du vill bo. Gällande LSS tror jag det främst gäller personer med funktionshinder eller liknande. Att få en lägenhet idag är förstås mycket svårt, speciellt i Stockholm då det är bostadsbrist.
Jag föreslår att du börjar kontakta din kommun och börja fråga vad det finns för förutsättningar att flytta hemifrån, men gissar att problemen bör vara så kraftiga att du får någon annan form av boende, dock inte egen lägenhet.
Lycka till och återkoppla gärna hur det gick när du pratade med kommunen och hur det går om andra står med samma typ av frågor!
Pelle