Tjenare (Sven antar jag*s*). Nollan behöver/skall du inte bryta den ligger på jord i skåpet. Har du tre trådar till Termostaten ? Tjena, jo jag har jordat till till min reläpryl, nollan (blå) sitter mot jord i skåpet. >nollan (blå) sitter mot jord i skåpet. Gulgrön är och får endat vara Jord Sven: du skrev:Nollan behöver/skall du inte bryta den ligger på jord i skåpet Man skall egentligen inte lägga sig i sådana ärened. Godmorgon Sven:) Enligt lag får enbart en lekman BYTA vissa delar (om han har nödig kännedom). Ja, det stämmer:) Men nu gör jag ALLT detta och det hela kontrolleras av elektriker sedan. FÅR??? Är inte det små ulliga djur? Förekomst i stor mängd på Gotland? Vad händer den som utför elinstallationer utan behörighet? Mig veterligen så får jag: Om du läser står det yrkesman. Vilket jag tror avser det någon som arbetar med elektricitet men inte har behörighet. Om jag har samma kunskap som en yrkesman så är det sak samma, vem kan säga hur påläst jag är? Om jag börjar jobba i morgon som "yrkesman" o drar lite el så är det inte säker jag KAN det iaf.... Snälla Berra. de lagar och regler som satts upp har man inte gjort för att jävlas med folk utan de har tillkommit för att skydda mot att allvarliga olyckor skall ske. <Graden av hur bra en person som ej klassas som behörig kan utföra elarbeten på är <svår att avgöra och man har nog därför valt att hålla en ganska restriktiv nivå för att <undvika olyckor. >ge din synpunkt. Alltså kan vi skrota alla utbildningar till elektriker och bara ha en person i hela landet som skriver på att det är rätt utfört!? "Men snälla Roland" Förstår du inte att jag säger att det krävs en behörig elektriker som kollar o godkänner? I så fall kan man INTE skrota alla utbildningar. Det va en dålig jämförelse att dra in en hjärnkirurg då hela operationen måste gå helt enligt planerna, "OJ jag får gå o hämta rätt verktyg, stoppa blodet så länge" INLÄGG TILL FRÅGA OVAN: Det är ju faktiskt så att du som lekman får utföra mer "avancerade" installationer OM man har kunskapen och OM en fackman ser till att installationen är korrekt utförd. Det fick jag iallafall lära mig i skolan.. Budda: Tack för ditt inlägg, det e precis vad jag har lärt mig. (Detta står längre ner i PDF-filen) Jag själv installerade för några år sedan lite fast el (några dosor & kablar i väggarna) i vårat hus... Nema problemas bara man vet vad man gör, sedan att det är olagligt är väl en annan femma, men vem bryr sig? Båda jag & min pappa anser att vi båda är "behöriga" att installera fasta saker... :) Mycket billigare + att man kan ta god tid på sig och få det väl gjort... Den installationen som var innan var inte fin, hur idiotiskt kopplat som helst.. :/ >Som min el-lärare sa: Onkelborg: Det är precis min åsikt, vet vad jag gör (Sven, inte i vissa fall men jag frågar hellre en gång för mycket). Vad ni anser kommer inte hjälpa långt i domstol. Om du ska leka själ bör ni göra det med överseende av fackman. Någon med allmänbehörighet. andreas: Äh... Man får tydligen byta ut trasiga kontakter och lampknappar mm om man vet vad man gör. Vad är det som gör att man då inte får dra själva rören o kablarna däri? Och hur vet ni hur ni sakll dimensionera systemet för att förhindra överhettning, hur man drar rören i väggarna för att undvika genomspikning, hur kabel och rör skall placeras i en vägg med isolering, osv. Något som kanske verkar enkelt har betydligt mer aspekter än vad nbi känner till. SOM JAG SA: Jag har en elektriker som ser över det jag gör, hur svårt ska det va o läsa? Berra, ta det lungt. Det är ju Onkelborg som jag kritiserar för att ha utfört elarbete utan överseende av behörig elektriker. För det första... Det är ett hallrum. För det andra: ingen genomspikning här inte, allt är dokumenterat med kamera & mått... :) Någon underdimensionering är det inte att prata om heller, finns så lite att ansluta... :) En annan sak är ju t.ex. köket, proppskåpet etc. som elektriker fick fixa i samband med utbyggnaden av huset... :) Tyvärr måste jag ännu en gång konstatera hur lätt man tar det här med elsäkerhet. Jag vill därför klargöra vad det är som gäller vid elinstallationsarbeten. Lönlöst, jag skrev motsvarande mycket tidigt i tråden och han har redan bestämt sig för att leka "Lille Elektrikern" utan behörighet. Han ville bara ha argument för att fortsätta på egen hand. Att på egen hand försöka hitta luckor i lagen är i denna typ mycket dumt eftersom lagen, vilket jag tidigare påpekat, inte till för att jävlas utan för att skydda folk mot onödiga olyckor. Hehe, jodu, jag var inte ensam om att leka, dessutom skulle jag vilja påstå att min pappa har den kunskapen... Civilingenjör & har byggt ut huset vi bor i, hjälper till med det mesta å började med 220 V vid 5 års ålder... =D Steve kan du skaffa praktikplats till mig som elektriker. Det ingår en fyraveckors praktikperiod i min elektrikerutbildning. Till skillnad från Onkelborg så (som det verkar) har jag iaf kontakt med en RIKTIG elektriker som godkänt mitt bygge så jag kan ju garrantera att det hela är som HAN vill ha det. ok, så om jag har en trasig knapp o byter den (infälld då) så kopplar jag ju själv. Så här började detta inlägg: Roland: Mina element ÄR nya, men jag vill ha datorstyrning på mina prylar, vilket jag haft nu i ett par år men att optimera sakerna är ju aldrig fel. Berra: Du verkar ha en mycket god bild över ditt system. Roland: Jag fattar att du inte vill dra undan mattan för o va elak:)Detta blev en tråd om elsäkerhet, ge din synpunkt.
Jag sitter o funderar på detta med reläer, har idag till mitt proj 2-poliga 10 A reläer.
Fråga: Är det nödvändigt med 2-poler? (jag bryter både fas o nolla)
Sen har jag kört fast i en grej, jag kopplar ur orginala termostater ur mina element för att ersätta med mina reläer, detta är ej godkännt.
Problemet jag har är att termostaterna bryter för tidigt då dom sitter för nära elementet. Jag får inte flytta dom(termost) heller.
Hur går jag förbi detta?
/BennySv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Men en vanlig stickkontakt är det säkrast att bryta båda då man oftas inte
har koll på vilken som är den strömförande.
Får se om jag tänker rätt du styr från datorn ? om du då justerar datorns
bryt temperatur så att den ligger före termostaten borde det väl funka.
ex. termostaten är ställd på 25 C datorn bryter vid redan 18 C ???Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
jag bryter asså blå o svart, borde räcka med svart men för o va säker då menar du så kör jag med 2 pol? Detta blir som att bryta en vanlig jordad stickkontakt men man vet inte hur man satt kontakten, som du sa....
ang detta med termostatens bryt så fungerar det ju nu när det inte är så kallt,
testade igår/inatt och standardtermost användes bara till hälften, men tänk i vinter sen när jag normalt behöver ha termostaten på max för o hålla just 18 C, då kommer det inte funka så bra tror jag!?
Då kanske man ska ha ett element till?
/BSv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
<info>
Nu blir jag nervös på din hantering , är inte den gul/grön ?
För mig är blå en av faserna. Blå Brun Gul/grön. Du får skärpa dig,det luktar katastrof.
</info>Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Svart brukar vara fas
Blå brukar vara nolla
tänk på att tex tändtråden till en lampa kan vara tex vit fast det är en fas...
och ja nollan sitter direkt på jord, har du inte jordfelsbrytare så är nollan och jorden samma punkt
/jonberSv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Och jag svarade att så är fallet.
Men nu är det så att det är oerhört svårt att göra sig förstådd fullständigt via text...missförstånd är vanligt.
skyddsjorden är gulgrön ja.
nolla= blå
fas =svart
lampkabel =vit/brun.
räcker detta så vi kan återgå till orginalfrågan?
När jag tänker efter så känner jag att det är bäst med 2poligt relä iaf, eftersom jag inte vet vilken pol jag egentligen bryter, beroende på håll i kontakten.
Tackar tackar.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Konsekvenserna blir förödande.
Råd: anlita alltid certifcerad elektriker när du "trollar" med elkraft.
Blir så nervös om du skulle lita på en kille som just lärt sig Ohms lag. ;-)Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Jag förstår om du är nervös, skulle nog jag oxå vara, men faktum är att allt jag gör i el-väg kontrolleras av en elektriker, jag vill ju inte att nån dör bara för att dom håller i elementet när dom drar på sig skorna:)
Allt ÄR faktiskt i sin ordning, det lovar jag.
Ej spika kabel, lägga rör, lägga golvvärme osv..Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Men nu gör jag ALLT detta och det hela kontrolleras av elektriker sedan.
/B-med jordfelsbrytare som löst ut EN gång under hela bygget.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
***Enligt lag får man inte göra så som står ovan...***
********************************************Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Tataaaa.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Det kan jämföras med att köra bil utan att ha körkort och kan leda till att man döms till böter eller fängelse för brott mot elinstallatörsförordningen. Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Lägga rören, såsom elektriker sagt, som han sedan godkänner.
Dra kabeln genom dessa, såsom elektriker sagt, som han sedan godkänner.
koppla in kontakten/lampknappen, såsom elektriker sagt, som han sedan godkänner.
Tex så får du koppla in en tvättmaskin(fast installation i väggen) helt själv men du måste få en elektriker o skriva på att det ser bra ut.
Säg mig: Hur mycket fel kan det bli när jag drar kabeln genom rören? svart,blå, grön/gul, vit, brun....hur mycket fel kan det bli om jag sedan kopplar dessa med befintliga färger?
Handlar det inte en hel del om att "man skall veta vad man gör" ? Vilket e en otroligt luddig regel men iaf. ("oj, trodde jag visste...Gunnar ta fram korven innan husglöden slocknar...")
Jag hittade denna:
http://www.elsak.se/lagrum/pdf/1996_2.pdf
Om du läser på sida 4 så står det att jag visst får göra detta om en elektriker(med behörighet) kan se över det hela.
Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Nåja, som vanligt har man HELA VÄRLDEN MOT SIG......
Nu kommentarar jag inte detta mer.
Graden av hur bra en person som ej klassas som behörig kan utföra elarbeten på är svår att avgöra och man har nog därför valt att hålla en ganska restriktiv nivå för att undvika olyckor.
Om det blev helt fritt skulle betydligt fler bränder och olyckor ske som drabbar andra människor samt att försäkringsbolag skull undvika att försäkra hus där det ej är klart vem som gjort installationen.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Men jag gör ju som elektriken säger och han godkänner ju det hela, VAD är problemet?
<Om det blev helt fritt skulle betydligt fler bränder och olyckor ske som drabbar andra <människor samt att försäkringsbolag skull undvika att försäkra hus där det ej är klart <vem som gjort installationen.
Jag FÅR ju göra dessa saker om en elektriker kollar att jag gör rätt så speciellt fritt är det INTE, jag får ju papper på att detta är godkänt, med hans personliga underskrift så händer det nått är han ansvarig, tror du då han skulle låta mig göra detta för att sedan inte kolla? Han vill inte ha liv på sitt samvete.
SÅ, killen är chef på en auktoriserad firma och han godkänner mina installationer, precis som han godkänt mig om jag va "yrkesman".
Skulle jag göra detta o det skulle bli en brand av nått skäl o jag inte kan visa papper på att det e godkänt så kommer försäkringsbolaged INTE bli glad o det vill jaginte riskera så TRO mig, när jag säger att detta är enligt lagarna, man måste väl lita på en elektriker i branchen?
Men ! ditt sätt att fråga och argumentera gör att man blir lite mörkrädd. :-)
Dvs det verkar inte alltid som om du har koll på elementa ! (elementen) :-)Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Likaså med hjärnkirurger. kolla bara att man sytt ihop snyggt och bra.
Alltså, han som godkänner din installation kan omöjligen veta om hur du dragit rören inne i väggar mm. Om det vore så enkelt som du beskriver hade det väll givetvis varit helt ok, men det är det inte, trots att det går att köpa installationsprylar på de flesta varuhus nuförtidem.
Lagar om detta är endast till att skydda andra människor, inte för att jävlas.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
medans jag visar upp mitt o får godkännt/underkänt.
Även en sjuksköterska får delegera VISSA uppgifter till en undersköterska, som denna undersköterska inte har "behörighet" till att göra, anser sjuksköterskan att denna u-sköterska e kompetent så är det ok. MEN skuksköterskan tar ansvaret om det händer nått, DET är en jämförelse lik elektriker/"yrkesman"
Om elektriken säger hur jag ska dra rören/kablar, färger mm så GÖR jag ju på det viset, varför ska jag annars fråga? Jag BOR ju dessutom i huset o vill inte brinna inne för att jag klantat mig.
Ja det finns nötter i världen som gör som dom vill o det slutar inte alltid bra men om jag säger att jag gör som elektriken säger o han godkänner så är det ok, enligt länken ovan.
SVEN: Jag kan inte alltid det element(ära*s*) så jag frågar.
Har du ingen annan synpunkt?:)
EDIT: HUR MÅNGA AV ER SOM LÄSER DETTA HAR LAMPOR HEMMA DÄR KABELN SITTER MED KABELKLAMMER I VÄGGEN?Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
!!!OBS!!!
MAN FÅR BARA KLAMMRA KABEL SOM ÄR AVSED FÖR FAST FÖRLÄGGNINGSv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Men detta innebär att man SKALL veta vilka faror som finns och till viss del vilka föreskrifter man skall följa, men enligt vad jag lärt mig så "räcker" det om en fackman granskar installationen..
Som min el-lärare sa:
"Det finns tre sorters ström; Likström, Växelström och Bäckström. Vilken tror ni är farligast?"
Han hette Rolf Bäckström...Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
< !!!OBS!!!
<MAN FÅR BARA KLAMMRA KABEL SOM ÄR AVSED FÖR FAST FÖRLÄGGNING
Ok, visst är det så men jag frågade HUR DU HAR DET HEMMA gällande saken, hänger alla dina sladdar fritt?
/B-som inte hade världen mot sigSv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
"Det finns tre sorters ström; Likström, Växelström och Bäckström. Vilken tror ni är farligast?"
Min lärare sa så här när han skulle förklara DC resp AC
DC = Dead Current AC = Alive Current.
Sen ritade han ett streck på tavlan, "Vi har en koppartråd" sa han och funderade ett tag.
"Nej förresten Vi tar en silvertråd istället" , varpå han suddade ut strecket och ritade ett nytt.
Situationskomik i den högre skolan.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Dom övriga som inte höll med mig verkar inte ha nått mer att säga om detta?!
Sven: En gammal goding, det där med koppartråden:)
För närvarande studerar jag till elektriker. Jag tror du och din far överskattar kunskaperna som krävs för att utföra en säker anläggning. Att det var illa innan är ingen ursäkt. Var det tidigare arbetet utför av en behörig elektriker eller av någon annan lekman?
Låt en elektriker projektera och besiktiga arbetet. Se till att elektriciteten är frånskiljd under arbete. Kontrollmät alltid innan! Så vi andra kan sova lungt utan att behöva oroa oss för några mer elolyckor.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
<Om du ska leka själ bör ni göra det med överseende av fackman. Någon med <allmänbehörighet.
Det är ju det jag sagt hela tiden att jag gör.
<Låt en elektriker projektera och besiktiga arbetet.
Se ovan
End of story.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Från början var det utfört av en elektriker då det var huset ursprungliga installation... :)
Och varför skall en elektriker göra det? Om vi båda anser att vi kan tillräckligt så finns det ingen anledning att anlita någon heller! ;) Vi kom bara fram till att det var så för att elektrikerna skall få lite monopol... ;) Dessutom var det inte särskilt avancerat coh det som gjordes var bara att dra lite tråd & ansluta strömbrytare, väggutag samt lamputtag...
:)Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Det borde ju va den enkla biten:)
Vad jag däremot inte tror man "får" göra är att koppla i proppskåpen o jag tror inte du får koppla in jordfelsbrytare själv. Iaf så gör inte JAG det då den ska va helt säker.
Det flesta elektriker besiter den nödvändiga informationen som krävs för en säker installation. Känner du till den? Vet du viulka kablar som är tillåtna att använda i en dåld instalation osv.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Vet DU allt detta?
Vad säger då föreskrifterna om behörighet vid elinstallationsarbete?
Elsäkerhetsverket har i föreskriften ELSÄK-FS 1996:2 om behörighet mm vid elinstallationer, med ändring ELSÄK-FS 1994:4, paragraferna 3 och 4, preciserat vilka arbeten som kräver behörighet och vilka som får utföras utan behörighet.
Enligt 6§ anges att elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete, och yrkesman, för vilken elinstallatören har överinseende, skall vara anställda vid samma företag.
Anledningen till kravet på anställning är bland annat att installatören skall kunna kontrollera yrkesmannens kunskaper och färdigheter så att anläggningen blir riktigt utförd.
Den person som utför behörighetskrävande arbeten utan behörighet bryter mot föreskrifterna om elinstallatörsbehörighet, vilket kan medföra böter eller fängelse i högst ett år.
Vad är då syftet med föreskrifterna?
De är till för att förebygga bristfällig eller felaktig installation av elektrisk starkströmsanläggning och därigenom förebygga risk för skador på person och egendom.
Mer information om vilka elarbeten du får göra själv finns på Elsäkerhetsverkets hemsida www.elsak.se, klicka på "Trycksaker" därefter "Läsa broschyrer".
Jag har under mina nästan 20 år i elbranschen sett alldeles för många exempel på livsfarliga elinstallationer utförda av sk "hemelektriker" som tror sig veta hur man gör. Jag hoppas att den här informationen leder till en bättre syn på elsäkerhet.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Till Berra, anmäl dig till en utbildning och påbörja sedan yrket om du tycker det verkar intressant, annars rekomenderas att anlita en yrkesman.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
För övrigt anser jag att den som kan mycket ofta inser hur lite han kan.
Mednas de med lite kunskap tror sig vet allt.
Med det vill jag asägga att det är säkrare att underskatta sin förmåga än att överskatta den. Gäller i trafiken, elarbete, överallt.
Gör alltid en späningslöshetskontroll inan elarbete, det är lätt att låtabli. Men svårt att återvända från dödsriket.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
MEN jag undrar, om min lampknapp går sönder, får jag då byta den? (Den infällda i väggen)
Faktum kvarstår. Enligt 6§ i föreskriften ELSÄK-FS 1996:2, skall elinstallatör och yrkesman vara anställda vid samma företag.Frångår man detta krav bryter man mot föreskrifterna om elinstallatörsbehörighet.
Information om vilka elarbeten du får göra själv finns på Elsäkerhetsverkets hemsida www.elsak.se, klicka på "Trycksaker" därefter "Läsa broschyrer" och där finns en bra folder som heter "Det här får jag göra själv". I den står det bl.a. att du får byta fast installerade strömbrytare och vägguttag(högst 16A).Obervera att ett byte inte är desamma som ändring eller utökning! När du byter en detalj måste du ersätta den med en ny av samma sort.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Om jag har en tidigare utanpåliggande som jag byter mot en infälld, kopplar jag INTE själv bara för att jag byter TYP av knapp? fyfan va löjligt, faran är ju precisssssss lika stor i båda fallen.
dragning av rör och kabel kan jag inte uttala mig om, jag har lagt dom som elektriken sa. menjag kan inte fatta grejen med att byta en trasig kontakt o byta en hel utanpåliggande mot en hel infälld....
Jaja, jag lägger ner tråden för min egen del, huset är klart o väggarna e på o tapeterna är uppsmällda, snyggt o fint blev det så att riva o låta elektriker göra om det precis likadant är INTE ett val:)Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
"Jag sitter o funderar på detta med reläer, har idag till mitt proj 2-poliga 10 A reläer.
Fråga: Är det nödvändigt med 2-poler? (jag bryter både fas o nolla)
Sen har jag kört fast i en grej, jag kopplar ur orginala termostater ur mina element för att ersätta med mina reläer, detta är ej godkännt.
Problemet jag har är att termostaterna bryter för tidigt då dom sitter för nära elementet. Jag får inte flytta dom(termost) heller.
Hur går jag förbi detta?"
Varför frågade du inte din vän elektrikern direkt och varför lät du inte honom utföra arbetet ? Troligtvis hade han rekomenderat att byta ut dina element mot nya. Ombyggnader av liknande slag kan vara livsfarliga eller orsaken till bränder. Kolla gärna med ditt försäkringsbolag om de fortfarande är intresserade av att ha dig som kund. Jordfelsbrytare kan helt sättas ur funktion om man gör tokiga grejjer och blir då ett falskt skydd. Jag själv skulle ALDRIG utsätta min familj för liknande saker. Många ombyggda hus brinner strax efter de blir färdiga ofta i samband med första vintern då belastningen på elsystemet blir som störst. Säljer du sedan huset är det du som är ansvarig för vidare följder.
Mitt (vänliga) råd, låt en fackman utföra arbetet.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Jag frågade som sagt min elektriker om detta, även semko och fick reda på att man inte får gå in i element och ta bort termostaten. Nu har jag ändrat detta så jag kör elementen precis som dom är från fabrik, så jag kör termostaterna på max o använder mitt program som styrning, precis som innan. Då kan det inte hända nått i brandväg eftersom orginal termostat med överhettningsskydd fortfarande finns kvar.
Har för övrigt upptäckt att detta går utmärkt så problemet med orginalfrågan är löst.
Jag har som sagt inte gjort nån "tokig" grej, jag har bara ett relä som strömmen går genom, bryter båda tamparna och jag har jordat (vilket det inte va innan jag drog ny el)
(jordfelsbrytaren är inkopplad av elektriker)
När jag flyttade in så kopplade jag in diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare som inte funnits förr, vilket resulterade i att ett par proppar gick, detta åtgärdades med lite omflytt i proppskåp av elektrikern. (dumt o ha EN lampa på en propp o disk o kyl o micro på en tex)
I övrigt så har jag inte utökat något, jag bara fällde in kablarna i väggen, med nya, rätt dimensionerade(enligt elektrikern) kablar, jordat i HELA huset.
ETT uttag mer har jag ordnat, flyttat ett men i det stora hela så är det nya systemet bättre än innan.
SÅ, att mina element skulle vara farliga eller att mitt system skulle vara underdimensionerat är befängt, har tilläggsisolerat hela huset o har på det viset sluppit ett element i köket, = 1000w mindre....
Det är NYA element överallt, som drar ca 3,7amp st, varje propp e ju 10A o tex vardagsrummet har ett element, tv, dator några lampor vilket INTE blir 10 A.
köket har en propp på varje sak utom diskmaskinen som har den o lampor/kontakter
rum 2 & 3 har var sin propp. med var sitt element på 3,7A
vv-beredare har egen propp
spis har 3 egna.
Har du fått dig en bild nu på hur jag har det?Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Det jag syftade på med jordfelsbrytare var att den ej ger funktion om man får en kontakt direkt med både nolla och fas, vilket verkade lite riskabelt med ombyggnad av elementen mm.
Lösningen med att maxa elementen och därefter styra dem verkar vara en intressant lösning. Dock hoppas jag du har en godkänd lösning för styrningen.
Min avsikt har inte varit att slå ned på någon utan endast att man skall vara försiktig med elinstallationer eftersom alltförmånga bränder är relaterade till felaktiga system.
Hoppas det går bra.Sv: 1-poligt eller 2-poligt relä? Vad är nödvändigt?
Nej, det jag har lödit ihop är INTE godkännt, jag jobbar på att få det godkännt, jag kontaktade ju semko och dom bjöd dit mig med prylarna men det hela föll på att jag gjorde om befintliga element, nu har jag gjort om detta en aning så nu ska jag försöka igen:) Borde inte va svårt. Det hela är iaf säkert att handskas med.
/B