Hej!! Vet inte om jag svarar fel , men komponenten som behöver ha kontakt Ett tips, som elektroingenjör är att när kortet är etsat och klart, kontrollerar du först alla ledningar och paddar så att allt är som det ska. Tjena, >tunn ståltråd genom hålet *LOL* Etsning >tunn ståltråd genom hålet *LOL* Tänkte väl det, ståltråd lagar man kostängsel och gamla bilar med.Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Har precis lyckas skriva ut, framkalla och slutligen etsa mitt första kretskort. Tänkte försöka med ett dubbelsidigt kretskort. Vad bör man tänk på då? Jag antar att man belyser varje sida, framkallar och sedan etsar...
Men hur gör man när man bestyckar kortet. Självklart kommer där att behövas flera anslutningar mellan undre och övre skiktet på kortet. Hör lösar man enklast detta?Sv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
på båda sidor får du givetvis sticka genom och lödda på båda sidor.
Och/eller bygla med kopllingstråd.Hur trodde du ?Sv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Jag antar att komponenterna skall hålmonteras och därför börjar du med att borra samtliga hål med ett 0,7 mm borr.
Därefter löder du alla vior. Det gör du enklast genom att trä en tunn ståltråd genom hålet som du därefter löder i ena änden, klipper av i andra och till sist löder i andra änden.
När alla vior är klara så är det dags för komponenterna.
Jag hoppas att du har gjort paddarna tillräckligt stora, annars blir det svårlött. Om du skall ha ic - kretsar på kortet så löder du först dit hållare.
Därefter tar du motstånd, ic kretsar etc. Glöm inte att löda på båda sidor när du löder fast en komponent
Lycka till
/AndersSv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
När jag gick el på gymnasiet, så labbade vi med kretskort (tillverkning, reparationer...).
När man hade dubbelsidiga kort, så fanns det små rör som var konade i ena änden.
Ett sådant petade man i hålet, och tog ett avsett verktyg och konade andra änden.
Genom detta, fixade man vian och samtidigt fick ett hål att motera komponenterna i...!
Då behöver man endast löda komponenten på ena sidan av kortet!
//TSv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Skall man verkligen använda ståltråd ??? :-)Sv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Det svåraste jag upplever när man ska etsa är att passa ihop de båda filmerna, alltså så att inte över- och undersidan hamnar snett i förhållande till varandra. Jag löste det genom att skriva ut båda filmerna (har också för mig att den ena ska spegelvändas och den andra inte), placerade dem på varandra och passade ihop noga. När detta var gjort tejpade jag ihop filmerna i alla kanter utom en, för den sidan användes till att stoppa i kretskortet.
Lödning
När du bestyckar kortet ska du, som någon annan också nämner, löda båda sidorna om en komponent. Det är lite knivigt med vissa, eftersom de döljer lödöarna på ovansidan. Det enda sätt jag hittat är att inte sticka i komponenten helt, utan lämna 3-4 mm så du kan sticka in lödkolven emellan komponent och kretskort och löda. Pilligt, men det går!
Lycka till!
AndersSv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Skall man verkligen använda ståltråd ??? :-)
Det är det billigaste och enklaste sättet att göra en via och det fungerar bra, men visst vill man göra det helt seriöst så skall man anv. sig att riktiga verktyg
Som nämnt tidigare, skriv ut på ohfilm samt spegelvänd ena sidan. Tejpa ihop båda filmerna med varandra och spara en öppning för kortet. Stick därefter in en tråd/snöre igenom hörnhålen så ligger kortet kvar på sin plats.
Gör paddarna ovala så flyter tennet ut bra och se till att göra dem så stora du kan. Då blir det mkt enklare att löda. Se även till att endast viorna finns i närheten av komponenterna så blir det enklare med lödning m.mSv: Etsa ett dubbelsidigt kretskort
Ståltråd är bökigt att lödda i. ;-)
Ett ofta förbisett problem är om du tvingas använda för hög värme vid löddning
förstör du PCB(Printed Circuit Board) och i värsta fall komponenter på detta.
Bästa ledningstråd du kan hitta är silverlegerad koppartråd "typ" tvåledare telefontråd.
Sån som sitter fastspikad i de flesta lägenheter.
Ohm / m 1mm^2 Silver 0,016
Koppar 0,0175
Järn 0,12
Grafit 12.0 (blyertspenna)