Nån som e hygglig på processorer och digital elektronik i allmänhet? vet inte om detta hjälper men på gamla c64 tiden så fick man multiplicera på följande sätt: Det finns en bra bok i ämnets elektroniska del från Elektronik för alla del 4 Okej... Oki på det, man programmera assemblermatte flyttar hit och dit och utför Digital multiplikator
Blev väldigt intresserad av elektronik för några år sedan, så jag klurade själv ut hur binär addition skulle gå till (alltså en heladderar-krets). Försökte klura ut hur man skulle kunna göra en kret som multiplicerar två tal (för att använda i en flyttalskrets), men kom ingen vart.
Kollade lite i elektronikböcker men hittade inget om det, förutom att man gjorde en upprepad addition, så jag antog att det var för krångligt. Några månader efteråt så kom jag på det, och det var ju urenkelt, bara lite shiftar, och-grindar och additioner.
Min fundering är helt enkelt om man har direktmultiplikation i processorer, och om man inte har det; varför? Blir det för stora komponenter?Sv: Digital multiplikator
säg att vi ska multiplicera 25 med 13
13=1101 binärt
vi gör:
kollar bit 1:
110<b>1</b>
är den satt så roterar vi 25 0 steg till vänster och lagrar resultatet
vi kollar bit 2:
11<b>0</b>1
är den satt så roterar vi 25 1 steg till vänster och adderar resultatet till det lagrade resultatet.
vi kollar bit 3:
1<b>1</b>01
är den satt så roterar vi 25 2 steg till vänster och adderar resultatet till det lagrade resultatet.
vi kollar bit 4:
<b>1</b>101
är den satt så roterar vi 25 3 steg till vänster och adderar resultatet till det lagrade resultatet.
det lagrade resultatet är nu 25<<0 + 25<<2 + 25<<3 =325
[edit]
så bra det inte blir när man inte läser hela inläggen :P :P
[/edit]
//RogerSv: Digital multiplikator
ISBN 91-514-0148-7 sen finns ju boken 501 :an ISBN 91-86898-00-0
och slutligen 301 :an från samma förlag Electronic Press.Sv: Digital multiplikator
Roggan: precis =)
SvenPon: känner inte riktigt för att köpa nya böcker just nu, kanske gör det om intresset verkligen väcks igen. Frågan var ju egentligen bara om det används i praktiken, och varför om man inte gör det.Sv: Digital multiplikator
Hexmatte med tal som placerats i olika register. Microprocessor CDP 1802
är en typisk processor som man får börja utforska som nybörjare.