Jag har behov av en extern volymkontroll och ett hörlursuttag. Är väl hyfsad på elektronik men dålig på audio. 1. 50 k på potentiometern Tack, verkar enkelt. Jag är nog lite överdrivet försiktig. Biltema har en media hubb för 49,90kr. Vilket jag tror är ett prisvärt alternativet. Ja det är ju som gjort för detta,mycket prisvärt och bra. Ska montera i en panel så biltema prylen passar inte. Men för det priset kanske man kan köpa en och plocka isär. Tack för tipset. Oki på det låter mycket bra som alternativ.Efter lite eftertanke så ändrar jag Har inte speciellt god koll på detta, men det känns som en onödig lösning. Borde det inte vara bättre att ha en vanlig förstärkare (förutsatt att du har en stereo då), och dra in det den vägen?extern volymkontroll och hörlurar
Tänkte bygga så här:
PC - volymkontroll - hörlursuttag - högtalare
Mina frågor är:
1. Vilken storlek på potentiometer skall man på volymkontrollen?
2. Vilken last klarar line-out? Behöver man impedansbalansera på nåt sätt?
3. Behövs det nån extra dämpning före lurarna eller högtalarna för att få rimlig ljudnivå i båda?Sv: extern volymkontroll och hörlurar
2. Klara ingen större last du måste ha effekförstärkare om du skall köra högtalare
vilken effekt hade du tänkt ha ?
3 Hörlurarana kopplar du på primärsidan av högtalartransformatorn.
Köp en byggsats från Elfa för nån 100:-Sv: extern volymkontroll och hörlurar
Glömde nämna att jag har högtalare med inbyggd förstärkare.
Om jag förstår dig rätt så är det alltså bara att hänga på en 50k pot och ett hörlursuttag före förstärkaren.Sv: extern volymkontroll och hörlurar
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=24245Sv: extern volymkontroll och hörlurar
Sv: extern volymkontroll och hörlurar
Sv: extern volymkontroll och hörlurar
mig ang "poten" till hörlur>effektsteg 10 k bör passa bättre.Sv: extern volymkontroll och hörlurar
Så har jag gjort, det kostade inte mycket - bara sladden. Sen så har man ju satans mycket bättre högtalare och sånt...