Hej! Bygga ett eget? Om du vill bygga något eget så prova med en anpassnings krets för ljudkortet, har sett flera program som använder ljudkortet som oscillosokp, då är du "bara" begränsad av vilken data ljudkortet har. Kör sökning på Google "oscilloscope Pc" så får du lite uppslag Tackar för flera uppslag på lösningar. Om du tänker använda ljudkortet som ingång, tänk då på att du inte kommer klara av frekvenser på >20kHz Hej! Kolla hos Elfa. De har flera A/D-omvandlare från Pico Technology. Pico Technology harOscilloskop
Det jag undrade över var om ni har någon kännedom / åsikt om pc-baserade oscilloskop tex Vellemans K8031 (PCS100?) eller andra om det finns.
Ett pris på 1729:-. Är det dyrt? Fungerar idén? Det gör den nog men finns det
annat att tänka på förutom att man inte kan ta den med sig så lätt som ett "vanligt" förstås.
Vad jag vill minnas är att det går att bygga nåt "eget". Inte så avancerat kanske men
om man inte ska göra så mycket och vill ha ett då och då så kanske det skulle räcka.
Känner ni till någon byggbeskrivning tro?
Vänligen
PontusSv: Oscilloskop
Beror på vad du menar. Vill du göra en egen på datorn eller ett eget oscilloskop?
Båda grejerna är väl lite småkrångliga kan tänkas, men via datorn kanske är lite lättare.
För att göra egen är ju pricipen att du har en elektronstråle som skjuter elektroner mot en flourescent (?) skärm, och vid elektronstrålens bana har du dels två plattor för avlänkning i y-led (normalt sett en insignal) och dels två plattor för avlänkning i x-led.
Sen kopplar du på så att det bildas ett varierande elektriskt fält på båda. Så långt är det lugnt, men när det kommer till t.ex. triggning så tror jag det blir krångligt...
Alla andra detaljer (fokus, position, osv.) går väl att lösa, och rent principiellt borde det inte vara så svårt, men det känns som att det borde vara mycket lättare med en dator.
Först får du ha två A/D-omvandlare (eller fler - en per signal), och sen behandlar du datat i realtid.
Så att göra en egen borde inte vara så där jättesvårt, men det beror ju helt på vad du vill få ut från det.Sv: Oscilloskop
Sv: Oscilloskop
Som sades härovan Ljudkortet är den bästa ingångslösningen som Sampler.
Kolla http://www.lanzo.se/oscilloscope.html mfl.Sv: Oscilloskop
Att bygga ett eget som inte är pc-baserat är nog inte aktuellt men
möjligen ett till datorn.
En annan enkel lösning är ju trots allt att köpa ett färdigt. Jag får väl fundera
något.
/AndersSv: Oscilloskop
Kan ju vara bra att veta i fall det skulle bli aktuellt.
Tack för det.
drivrutiner för Visual Basic. På deras hemsida finns även programmeringsexempel för
Visual Basic. WWW.picotech.com
Ivan