Hej! Det ser PRECIS ut som du ska göra en knappsats för winamp:) helt rätt, jag ska göra en knapp sats för winamp.. kunde inte hitta det på sidan, svårt att hitta på den sidan rent generellt Den heter MSKEY och jag hittade en länk här: hmm, har kollat upp det, och vill helst inte lägga ut så mycket pengar på det. Om du inte har ett gammalt tangentbord att såga sönder så kan jag testa:) Jag har massor av tangentbord. hmm, jag tänkte köpa ett tangentbord och såga sönder det, men det känns lite onödigt att köpa ett och det slutar med att det inte fungerar. Om det ska vara enkelt och du själv ska göra programmet så kan du bygga enkla lösningar genom att läsa av serieport eller en extra parallellport. Finns en hel del sådana exempel på webben. Eller varför inte köpa en fjärrkontroll sats, har tänk länge på det och det kanske är dags, har för mig att det kostade 199 kr med fjärrkontrollen och mottagaren så rä du intresserad så kan jag fixa en länk till det (har den inte här serdu) hmm jo en fjärrkontroll är oxå väldigt intressant, men jag har bara hittat IR Mottagare som är grymt dyra, hittade en mottagare som kostade 499 kr, och då ingår inte någon fjärrkontroll, så jag ansåg att det var för dyrt, men för 199 kr så blir det lite mer intressant =). Var åxå en för 169 kr Det är nog inte bara att köra på. Jag har pajat en dator genom att öppna tangentbordet och kollat med mulitmeter. Jag antar att det kanske hellre berodde på att jag gjorde det medan datorn var på. Eller bygg en mottagare om du gillar att löda och det :) <b>för det går väl inte att använda både det vanliga tangentbord och detta på samma gång?</b> Jo om du samtidigt lovar att köpa 10.000 tangentbord startar de säkert tillverkning av din variant. hehe jo därav att jag sa att det var en "liten dålig idé".... det är väl inget problem med 10 ingångar på serieporten? Något att bita i... Clas Ohlson har ett numeriskt tangentbort för USB som kostar 198:- Jo jag tänkte använda just det Numeriska Tangentbordet...det verkar att vara det lättaste för tillfället..... Du kan väl meddela här hur det går, vi är nog flera som är lite allmänt nyfikna...Tangentkoder till datorn....?
Hur ska jag göra för att kunna koppla in en krets på ps2 porten för tangentbordet
och på denna kretsen så ska det finnas ett visst antal knappar
och dessa olika knapparna ska representera en viss tangent från ett tangentbord.
Eller det kanske går att "såga" sönder ett tangentbord och plocka ut de knapparna jag behöver....
I nu läget behöver jag knapparna
ZXCVB PIL UPP PIL NER PIL HÖGER PIL VÄNSTER
Hoppas verkligen att detta går =)
Jag kan inte koppla in denna krets på Parallell porten för att denna är upptagen.
och att koppla in en extra port blir svårt...
så om jag kan koppla den på ps2 porten eller en seriell port vore det perfekt.
Tack på förhand!Sv: Tangentkoder till datorn....?
Vilket jag tyvärr inte kan hjälpa dig me nu, mer än att du kanske kan såga ett taNGENTBORD, DET SITTER EN KRETS I (capslock*s*) tangentbordet som sköter detta. kolla där lite.)
/BSv: Tangentkoder till datorn....?
jo jag kanske behöver såga sönder ett tangentbord
men frågan är, hur ska jag göra det utan risker...d.v.s vilka knappar kan jag klippa bort? utan att det blir helt förstört....och med risk att jag förstör porten på datorn...Sv: Tangentkoder till datorn....?
Om det inte måste vara gratis kan jag rekommendera att du kollar hos
http://www.about-ic.se
De säljer enkortsdatorer och grejer, och därifrån har jag en gång köpt ett trevligt litet kort (ryms i en tändsticksask) som kopplas mellan tangentbord och ps/2-ingången.
Det har en matris på 8x8 som man ansluter strömbrytare till. Man programmerar med tangentbordet och en programvara i pc:n.
Sedan kan man jacka ur kortet och ansluta det till sin applikations-pc, och när någon strömbrytare sluts så sänder den de förprogrammerade tangentbordskoderna.
Minns inte exakta beteckningen men sök på ovanstående URL så ska du se att du hittar det!Sv: Tangentkoder till datorn....?
det vore perfekt om du visste vad den hette?
eller om någon har en idé hur jag kan göra?
kanske skapa ett kretskort som jag kan koppla in på seriellporten
med störmbrytare, som jag sedan fångar upp i ett vbprogram och sedan använder mig av sendkeys....
men hur ska jag bygga upp den kretsen??
jag behöver totalt 9 knappar..Sv: Tangentkoder till datorn....?
http://www.milesie.co.uk/shop/asp/product1.asp?Product=37
Finns till salu på fler ställen (sök t.ex med mskey keyboard matrix).
Om du mailar About kan du nog få ett svenskt pris på den också.
Vad det gäller att bygga själv så är iallafall inte jag kapabel att bygga en pryl som klarar av att mata ut tangentbordskoder seriellt i rätt tempo. Men jag är inte heller nån riktig hårdvarukille... :-)Sv: Tangentkoder till datorn....?
Har tyvärr en rättså liten budget.
finns det inget annat sätt att bygga ihop en knappsats och koppla det till datorn?Sv: Tangentkoder till datorn....?
Porten lär inte gå sönder.
Kör på bara, det kan inte bli mer fel än att tangentbordet pajjar:)
/BSv: Tangentkoder till datorn....?
Det räcker att jag får 10 tangenter totalt.
och det kvittar helt vilka tangenter det är , för att jag kan skapa ett program i vb som skickar de rätta koderna till winamp med hjälp av Sendkeys.
Jag ska styra winamp med externa knappar :)
men om du har möjlighet att testa med en dina tangentbord, så vore jag verkligen glad, och mer glad om det fungerar =)Sv: Tangentkoder till datorn....?
För att utöka serieporten använder du en enkel parallell till serie omvandlingskrets.
Har för mig att SvenPon haft liknande exempel men då inte med just tio ingångar.
Tidningen "Allt om elektronik" har haft en hel del sådan byggprojekt och något där borde fungera så slipper du in och modda i ett vanligt tangentbord.Sv: Tangentkoder till datorn....?
Sv: Tangentkoder till datorn....?
http://www.eksitdata.com/index.asp
kolla fjärrkontrollerSv: Tangentkoder till datorn....?
Intressant ämne förresten. Skulle vara kul att veta hur det fungerar. Men är det inte lite dumt att bara använda detta "winamp-tangentbordet" för det går väl inte att använda både det vanliga tangentbord och detta på samma gång? är det inte bättre att köra med usb (lite mer överkurs antar jag)
/JörgenSv: Tangentkoder till datorn....?
http://www.zux.nu/stolux/pim/hardvaran.aspSv: Tangentkoder till datorn....?
Nja man kan ju kanske köra med en switch, men saken är ju den att jag inte behöver några andra tangenter för mitt projekt...
man kan ju även köpa en Numerisk Pad med USB anslutning, och isåfall kan man kanske måla om tangenterna, men då blir det kanske ett överflöde på tangenter som inte används och det är inte så snyggt.
fick en liten dålig idé nu precis...tror ni att det kanske går att kontakta ett företag som tillverkar tangentbord att tillverka ett winamp-tangentbord?, kanske logitech?Sv: Tangentkoder till datorn....?
Tycker du ska kika vidare på mitt förslag om att via enkla knappar som du läser av antingen via serieport eller via parallellport. Mycket enklare kan det inte bli.
Intresserad av vad du anser om denna teknik.Sv: Tangentkoder till datorn....?
jo att skapa en knappsats som jag kopplar till serieporten är intressant.
det måste bli serieporten för att min paralellport är upptagen till en display.
men nu är det så att jag kan inte så mycket om hur man kopplar 10 knappar till en serieport.....och dessutom hur man gör det säkert och felfritt....
men jag gissar på att allt som man gör elektroniskt är inte helt säkert och felfritt om man inte vet helt säkert på vad man gör....
jag har letat på internet efter en krets om hur man bygger en knappsats till serieporten, men jag hittar inte ett dugg....
finns det någon som har gjort något liknande tidigare.
för att jag kan inte tänka mig att man tar en pinne från porten och sedan lägger en brytare som sedan går vidare till en annan pinne på porten...eller?Sv: Tangentkoder till datorn....?
skicka in serier:
0000
0001
0010
0011
0100
0101
0110
0111
1000
1001
sen hur det löses praktiskt har jag ingen aning om ;)Sv: Tangentkoder till datorn....?
http://panda.cs.ndsu.nodak.edu/~achapwes/PICmicro/PS2/ps2.htm
/JanneSv: Tangentkoder till datorn....?
Men det har å andra sidan 19 knappar....
Men det kanske är enklare att såga sönder i lämplig storlek...
Har du tur så ligger kretsen i överdelan av kretskortet där kabeln går in. I så fall bör det gå att såga av kortet under tredje raden och på så sätt få tolv knappar. Tänk då på att kontrollera efter sågningen att det inte är kortslutning mellan några avsågade kretskortbanor.
Lycka till!Sv: Tangentkoder till datorn....?