Om Ni bygger projekt som kopplas till Parallellporten så får Ni absolut > Tex SMT160-30 vill ha >= 4.8 < 7 volt för att funka korrekt >Fast det skulle kunna förklara varför jag måste korrigera mätvärdet med +15 grader Utmärkt information. Använd ett 9 volt batteri plus en spänningsreglerare 5v så har du Tack för det Sven, själv kör jag me en 5voltare innefrån datorn, detta är inte som jag VILL ha det men det funkar ju. Jag har ju en extern adapter i övrigt till reläer så den kan jag ju strypa ner till 5v så sensorerna får sitt:) Ja batteri är ju en smart lösning. Har du något förslag på spänningsreglerare? >Men jag märkte att processorn gör ett ganska bra hopp precis när man läser av temperaturen. >gör ett ganska bra hopp precis när man läser av temperaturen. sven, finns det en spänningsreg med inspänning på 240V o 5V ut? denna du sa va max 35 V in. >(Hur kan en spänning vara negativ? typ minus 5 volt?) Just de, AC 240 V ville jag ju ha ner till 12 respektive 5 volt DC men det e ju en vanlig adapter jag får köra me:) Du kan ju använda en 12 v DC adapter till båda spänningarna.Parallellport projekt mfl.
inte missa denna länk. Guld med tack till lgrfbs
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/power_from_pc.html
Där bekräftas det jag skrivit om förr. Du får aldrig belasta Parallellporten med
yttre enheter. Max 10 mA kan man tillåta sig. Tex SMT160-30 vill ha
>= 4.8 < 7 volt för att funka korrekt.Du kan inte längre lita på att du har
5 volt på parallellporten. Kör alltid med yttre strömförsörjning.Sv: Parallellport projekt mfl.
O fan.. Då kanske jag ska vänta med att ersätta tejpen som jag har istället för lödning till min SMT160-30 och fixa en extern strömförsörjning ;)
Fast det skulle kunna förklara varför jag måste korrigera mätvärdet med +15 grader C (använder JohanD's exempel)
Tack för informationen.
FredrikSv: Parallellport projekt mfl.
C (använder JohanD's exempel).
Exakt så är det,håller du för låg spänning så blir det stora fel.
I alla mina temp applikationer så har jag korrigerat med - 1.1 C
Tror att det är allmängiltigt.
JohanD:s exempel är mycket bra,men ! det verkar som hans ClassModul
inte hinner riktigt med i svängarna. man får korriger lite random med 2 - 3 gr C
Jag gjorde om Johans Classmudul till en Delphi .dll SMT160-30.dll
den fungerar klockrent.
Kolla gärna mitt uppskick Programarkivet:717 som använder denna dll i Termometer.exe
Obs denna Termometer väntar 1 minut innan den gör första läsning.(se TimerInterval)
Detta pga att jag har den i AutoLoad så jag vill att datorn skall bli klar först och
sedan mätning. Kör XP och då måste DlPortio.sys hinna gå igång innan mätning.
Om du tillåter dig att gå in i Datorn så har du perfekt 5 v på Röd och Svart i dom
strömförsörjningskontakter som du kopplar in på dina HD.På Gul och Svart har du 12 v
Så kör jag på min utomhustermometer. SMT160-30 drar så oförskämt lite ström
så den behöver du inte fundera på.Men! den vill ha 5 volt säkert.Sv: Parallellport projekt mfl.
Tyvärr är det lite bökigt att rota runt i en laptop, men jag ska titta på ditt exempel.
Allt ska över till en stationär dator senare. Den kör visserligen inte windows, men 5 volt ska den ju ha hursomhelst.
en enkel strömförsörjning som kommer att räcka till SMT160-30 i åratal.Sv: Parallellport projekt mfl.
/BSv: Parallellport projekt mfl.
Testade med din dll nu istället för Classmodulen, och det fungerar bra.
Men jag märkte att processorn gör ett ganska bra hopp precis när man läser av temperaturen. Det gäller för både class och dll.
Men läser man inte av temperaturen allt för ofta spelar det nog inte så stor roll.
Ja det kan vara riktigt.För att få godkända värde bör man läsa SMT160-30 i ca
en halv sek.Så gör min Dll jag loopar/låser under denna tid.Jag mäter en ggn varje min.
Tätare läsningar verkar onödigt.
Ang spänningsregulator så är Elfas LM78L05ACM den bästa pris /styck 6:50.
Kolla denna ritning från (nick) lgrfbs projekt där han använder denna .
http://www.seedwiki.com/page.cfm?wikiid=3051&doc=LokLogger_SendarenSv: Parallellport projekt mfl.
En sak till min Termometer.exe går också in och försöker koppla upp sig mot
Bromma väder för att få lufttryck.Detta gör den vid första start och sedan
en ggn varje timme.
I detta sammanhang är det någon som försökt med Elfa 73-027-48 TryckSensor
+ AD omvandlare. Försöker teoretiskt tänka ut ett kopplingsschema för detta
med anslutning till Parallellporten.
Logga in någon som har förslag.Sv: Parallellport projekt mfl.
(Hur kan en spänning vara negativ? typ minus 5 volt?)Sv: Parallellport projekt mfl.
- 5 V Ett gammalt sätt att uttrycka + - inget märkvärdigt med det.
Kan mycket väl uttryckas i minus . Många IC kretsar vill ha både
+ 5 och - 5 volt på olika ben.
Ang 240 Volt blir jag konfunderad var får du 240 volt DC ifrån ???
För du tror väl inte att man kan koppla på nätspänning direkt ?
mmm ! Friskt kopplat , huset brunnit !Sv: Parallellport projekt mfl.
Glöm frågan:) (Det va julbord igår....)
/BSv: Parallellport projekt mfl.
12 tar du direkt och på den kopplar du även en LM78L05ACM lina som ger 5 V.
Sen kan jag tillägga ang 9 volt batterivarianten.Då kan kan Ni utesluta de båda kondensatorerna.
Kör du via adapter så skall dessa vara med.