Har några frågor angående detta kopplingschema. Där det står 10k så är det en potentiometer, vanligtvis en trimpotentiometer för att justera kontrasten på displayen. Med 5 V - menas normalt jordsidan på strömkällan.Du skall lägga 5 V + Tackar, Jag tänkte lägga minus på jorden, men jag var inte helt säker, för att det såg ut till att bli en kortslutning då...men jag tackar stort =) Om du kollar noga så ser du att man matar LCD:en på ben 2 och 1 + - 5 V Jooo klart det ena ytterbenet skall ligga på 5 v + mittelbenet skall ligga till okey, tackar, får hoppas på att det fungerar så inte jag har sönder skärmen. *orolig* Inga problem håller du dig till 5 V DC så kommer det att funka Ok som jag beskrivit. Fick igång den igår *Glad*Koppling till LCD??
http://www.fractronics.com/lcdcontrast.gif
1. Där det står 10k, det betyder att det ska sitta en Potensiometer? eller har jag fel?
2. Jag ser att det står 5v, det förmodar jag att det är 5v+ Men var ansluter jag 5v- ?Sv: Koppling till LCD??
Där det står 5v så menar de +5v. Lcd displayer använder inte -5v.
Kolla gärna datablad för den lcd display du tänker använda. Datablad för vissa modeller kan du hitta hos Elfa www.elfa.seSv: Koppling till LCD??
enl ritning och minus på undersidan av potentiometern samma
som pinne 25 på parallellporten. (Ground).Sv: Koppling till LCD??
Sv: Koppling till LCD??
På ben 3 ställer du in ljusstyrka med reglaget 10 k pot.Sv: Koppling till LCD??
LCD ben 3 och det andra ytterbenet på potentiometer skall ligga på - Jord (ground)
Kolla ritningen kanske lite otydligt men potentiometer 10 k skall ligga till jord.Sv: Koppling till LCD??
det är första gången jag ger mig på en LCD-skärm, så jag får hoppas på det bästa =)Sv: Koppling till LCD??
Sv: Koppling till LCD??
Fungerar bra, men jag har problem med LCD Programmen
Ena programmet som är ganska enkelt och begränsat i form av vad man kan lägga i displayen.
Det andra programmet som är mycket bättre fungerar inte alls , det blir bara en väldig massa konstiga bokstäver och tecken i Displayen.
Finns det något program som rekomenderas starkt?
Programet som fungerar heter Crystalfontz
Det andra programmet heter Smartie 5.2.