Jag använder en dator till MP3 musik via en förstärkare till 16 högtalare i 5 rum. Högtalarna är kopplade så jag har vänster kanal i vissa rum och höger i andra. Det är mindre lyckat ibland... hmm, har din förstärkare en Surround Knapp? Nej tyvärr. Det är ett enkelt slutsteg på 500 watt, sprillans nytt. Problemmet som jag ser det är att ! du parallellkopplar en massa impedanser >16 högtalare i 5 rum Att kopplar ihop vänster och höger på lågnivåns sidan tror jag inte är nägra problem. neej, hade skrivit ett långt svar men det postades inte när jag klickade på skicka, borta... Jo om man sitter för länge och skriver försvinner inlägget, välj då att backa ett steg och sänd om igen. Har du plats för att lägga en extra fläkt på steget så är det bara bra.Stereo till mono, vad är enklast?
För att få båda kanalerna i alla högtalare, kan man då bara löda ihop kabeln från ljudkoret till förstärkaren, vänster ihop med höger, jord till jord. Eller blir det någon otrevlig bieffekt för förstärkaren eller ljudkortet då ?
Jag tror det ska funka, men man vill ju inte elda upp förstärkaren så det är bättre att fråga er som vet!
En roligare lösning vore väl att bygga ett litet vb program som slårihop ljudet till mono i realtid.... men jag vet inte var jag ska börja leta... och om det enkla sättet är lika bra så ska man inte krångla till det!
Tack på förhand!Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Sitter oftats på lite äldre förstärkare, kanske även på nyare
för om du trycker in den så får du ljud i alla högtalare, oavsätt balansen i låten.Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Av och på knapp och volymkontroll...Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
när du bara löder på fler och fler användare på samma "snöre".
Lägre impedans högre last. Behövs lite "matte" för att räkna ut det optimala.
Skulle funderara på att seriekoppla och parallellekoppla på ett listigt vis.
Det går alltså att lösa på ett bra sätt, ser att du har en 500 w förstärkare den
räcker till ett mindre samhälle,men ! du får inte "sabba" inputsignalen.
Du behöver Impedansanpssa inputsignalerna. Du skall ha en förförstärkare
mellan Datorn och effektförstärkaren, "Buffert/Drivsteg" finns på Elfa för nån hundring.Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Rekomenderas att du ser till att få både vämster och höger kanal i varje rum.
OBS Sven:s inlägg om impedans är mycket viktig. Parallellkopplar du så sjunker högtalarnas impedans och kan bränna slutsteget mycket snabbt. Felaktig impedans ger också helt felaktig effekt du kan säker klanta till det så att din 500 w förstärkare bara ger vad en rätt balanserad förstärkare på 10 w klarar.
Exempel räknat förenklat som helt resistiv last
Förstärkare med 8 ohm utgång
2 stycken 8 ohm högtalare per kanal ger 4 ohms last och ca 30-40% av möjlig effekt
4 stycken 8 ohm ger 2 ohm och troligen överhettat slutsteg med mycket låg effekt så länge det håller.
Nu är det dock mera komplext eftersom det inte är ren resistiv last samt kablars impedanser och högtalarnas variation av impedans över frekvensområdet mm.
Studera gärna lite litteratur i området annars kan din sprillans nya förstärkare vara ett föremål för elektronikåtervinning mycket snart.Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Att sedan lasta ett vanligt slutsteg med så många olika högtalare kan vara lurigare.
Det bästa vore att ha ett linje slutsteg och linje högtalare. Då kan man även reglera volymen induviduellt Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Nåja, vi tar en förkortad variant.
Tack för alla svar!
Det jag behöve få bekräftat var att det var ok att kopplaihop vänster och höger på lågnivå sidan, tack alex.
Högtalarna är serie och parallellkopplat på ett finurligt sätt, klarar även sabotage och vandalisering. Förra förstärkaren klarade 7 år på samma system, trots en hel del vandalisering av högtalare.
Impedansanpassa inputsignalen ?
vad händer om man inte gör det ?
verkar funka helt ok som det är nu, linjeutgången på ljudkortet. Hade tänkt använda högtalarutgången (den är väl lite förstärkt) som förförstärkare, men det verkar inte behövas.
Är det något jag behöver göra något åt för förstärkarens livslängd ?Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
>Är det något jag behöver göra något åt för förstärkarens livslängd ?
Placering på en torr och ren plats.
God luftväxling
Rengöring från damm då och då
Gärna något övertemperatur skydd som bryter strömmen så du hinner åtgärda problemet.
Gärna ett mindre dokument om hur det ska var kopplat på högtalarsidan om någon annan får för sig att göra service eller förändringar.
Slutligen, spela aldrig något med Lasse Stefanz eller Christer Sjögren, det kan få den bästa förstärkare att lämna in.Sv: Stereo till mono, vad är enklast?
Om det nu blir varmt...