Hej! En streckkodsläsare är precis som ett tangentbord, du får tillbaks de siffror som eankoden innehåller, inget märkvärdigt alls. vad behöver jag för att komma igång? Du kan använda MS COMM Control för kommunikationen med scannern. I VB behöver du inte göra annat än att ta emot informationen du får från streckkodsläsaren. Man kanske vill skicka något till scannerns display, kanske skicka kod för att få den att pipa på olika vis tex Felpip ifall det scannade är felaktigt, inte känns igen. Tackar för de svar jag har fått. Oftast inte, men det beror ju på vad du har för scanner. Nej man behöver inga drivrutiner till scanners med sladd vad jag vet. Hej! Hej !Styra en streckkods läsare!
Undrar om någon har en aning om hur man styr en streckkodsläsare med vb?
Frågan är egentligen är det svårt, och behöver man någon speciell tilläggs modul i vb för det?
MVH Micke!Sv: Styra en streckkods läsare!
Sv: Styra en streckkods läsare!
Jag har en streckkodsläsare, och vb 6 hur går jag till väga sedan då?
MVH Micke!Sv: Styra en streckkods läsare!
för att läsa på lite om EAN standarden så kan du läsa här
http://www.ean.se/swe/sys/GS2002/index.htmlSv: Styra en streckkods läsare!
Skapa en text box och läs av en streckkod.
"Se till att markören är i textboxen"
Som standard gör scannern ett enter "VBReturn" när sträckkoden är klar.
Fast det kan man ställa in vad man vill ha.
Starta ett nytt projekt och lägg in koden:
<code>
Dim str As String
Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then MsgBox str, , "Från scanner."
str = str & Chr(KeyAscii)
End Sub
</code>
Läs in streckkod, händer inget så tryck enter.Sv: Styra en streckkods läsare!
Nu till en fråga till, måsta man ha någon form av drivrutiner för att kunna kommunicera med scannern?
MickeSv: Styra en streckkods läsare!
Om man har en scanner som är inkopplad seriellt kan man ibland ha nån typ. av drivrutin/program som gör att scannern blir wedge-kopplad, dvs. vid en scanning, skickas inläst data som vanliga tangenttryckningar.
Men om man istället väljer att själv ansluta mot scannern via serieporten krävs inga drivrutiner.
Det finns även scanners som kopplas direkt via PS/2-porten och fungerar då precis som ett tangentbord.
/MattiasSv: Styra en streckkods läsare!
Kanske det behövs till trådlösa, "ir" men troligt mest windows konfiguration.
-- Enligt ditt mail.--
Prova detta.
<code>
Dim str As String
Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then MsgBox str, , "Från scanner."
str = str & Chr(KeyAscii)
KeyAscii = 0 ''Ifall någon text box är markerad och du inte vill att sträckkoden skall hamna där så funkar denna.
End Sub
Private Sub Form_Load()
Me.KeyPreview = True
End Sub
</code>Sv: Styra en streckkods läsare!
Det du behöver veta är vad för typ av streckkod du skall läsa och om läsaren måste konfiguraras till denna standard, om det är en industriell läsare behöver du göra med största sannolikhet. I Övrigt är det bara att trigga läsaren och läsa av serieporten vad läsaren har sagt om nu läsaren har gränsnitt mot RS232 gränsnitt.
/Johan
Ett tips är att ha in inputbox rutin som öppnas via tex. F12-tangenten, denna kan du få scannern att anropa innan han läser koden.
Dvs. när du läser koden så skickas keydownkoden vbkeyF12,
inputboxen öppnas,
den avlästa koden skrivs in och scanner avslutar automatisk med enter.
Nu du det avlästa värdet i en variabel !
Enda haken med detta är att programet måste vara det som är i focus när man läser koden !