Halloj, jag ska bygga mig en tändbox till bilen. Har idag brytarlöst och saknar boxen. Finns microdatorer(PIC) och programmerare att köpa hos ELFA. Det bästa är att hitta någon nära dig som redan har en programmerare du kan låna. Behöver du bara köpa några PIC''ar . Tjena, jo jag har allt redan som behövs för o köra bilen, det ja saknar e den del som ger fördröjningen. Låter som om du vill ha en inställbar timmer krets. ja, om det e möjligt o ställa in me millisekunder eller så, det e ju inte lång tid mellan pulserna på 6000 rpm (på motorn) på 6000rpm har du per minut 24000 pulser.bygga tändning till bilen. synpunkter mm önskas. (PIC)
Som jag ser det ska jag via EN kabel få pulser, som idag går till en tändmodul.
Dessa pulser (4 st per varv) skall fördröjas beroende på varvtal.
Jaghar funderingar kring PIC /basic-programmering
Vilket kanske är att föredra?!
EDITERAD!!
JAg har nu fått tipset PIC.
Kan någon sponsra mig me lite hjälp i detta?
Behöver info kring vilken PIC, vad man programmerar i och ev annan utrustning.
/BSv: bygga tändning till bilen. synpunkter mm önskas. (PIC)
Hur sker omkopling av högspänning? Skall det oxå ske i boxen?
Ett tändsystem bör väl bestå av:
* Givare(troligtvis någon impulsgivare) för position av vevstake.
* Tändspole
* 1st transistor (Effekttransistor troligen MOSFEF) för att driva spolen
* 4st(1/cylinder) transistor som fungerar som gate för högspännings stöteten. Släpper fram gnistan till rätt tändstift.
* Processor
Spänningen bildas i spolen när strömen bryts. När själva urladningen sker beror på spolens egenskaper.
Du bör nog kolla upp hur en optimal tändcykel bör se ut. Bör nog finnas nåt diagram.
Mina komentarer om projektet. Kanske kan ge dig en knuff i rätt riktning.
P.S.
Min lillebro har en PIC programerare och några PIC''ar. Han använder inte dem så jag tror han kan tänka sig att sälja dem.
Jag kan fråga honom om du vill.
D.S.Sv: bygga tändning till bilen. synpunkter mm önskas. (PIC)
Det ska inte ske nått annat än fördröjning av en 12v puls, från en kabel.
Pulsen kommer 4 ggr per varv.
Jag ska oxå ha en tryckgivare som ska fördröja det hela.
Andreas: Är detta nått man kan få gjort istället? Jag brukar vilja göra allt själv men har lite ont om tid och kunskaper i detta.
Kan din lillebror programmera denna åt mig om det går? Jag betalar honom gärna.
Sen behöver jag väl köpa nått som pic:en sitter på?
/BSv: bygga tändning till bilen. synpunkter mm önskas. (PIC)
Sv: bygga tändning till bilen. synpunkter mm önskas. (PIC)
Jag vill att den ska ha den fördröjningen från 3000 rpm o uppåt, under ska den inte fördröja alls, utom vid under 500 rpm.
Efter 3000 rpm ska den fördröja med ett visst antal millisekunder(eller vad som krävs) per 1000 rpm. Denna fördröjning representerar tidigare tändning.
(tidigare för man ställer tändningen på alldeles för tidigt från start, sen fördröjer man pulserna så det blir korrekt.)
Detta BORDE inte va svårt o fixa, skulle jag kunna göra med en dator men känns onödigt me en hel PC i bilen för detta:)