Hej, jag undrar om det finns möjlighet till att känna om en sak är påslagen eller ej?! Du behöver inte leda strömmen genom en krets. Avråder dig från det. Jag föreslår att du antingen leder strömen genom en transfomator/spole. På så sätt få ut en låg avskiljd signal. Annars borde man kunna lösa det med ett mostånd och en optokopplare. Troligen smidigare än en transformator. Att linda en tråd runt 220v kabeln o sen koppla via optokopplare har ja hört idag, skulle det funka? Du verkar förvånad? Transformator lösningen är bäst. Primärlindning i serie med lasten. Sven, ska jag använda en speciell tråd? Om du läser vad jag skrev 0,2 koppartråd. Jo, ja SER, ska koppartråden va ren eller ha nått hölje runt sig? Isolerad givetvis.Tråden är isolerad/överdragen med shelack. Tackar, på detta vis kan ja asså få en optokopplare att dra igång så ja kan registrera tex elementets tillslag. Det är bra. >Varför ska man bara fästa den på ena ledaren? Ok, så det ja nu behöver e denna drossel, som ja fäster på ena kabeln? Helt riktigt. Som du förstår så är detta överslagsberäkningar i huvudet. Det förstår jag. >Jag vill undvika att panga dioden:) För att ytterliggare förbättra denna ,min tankekonstruktion så lindar du den Oki! >En sak, om ja mäter växelströmmen innan ja hakar på dioden, hur mycket i AC blir det då motsvarande DC efter dioden? Jag skrev: I princip så blir det 75 % .Läser du 10 volt AC så blir det 7.5 volt DC. Nu e du förb... elak, jag är ju bara noga me att inte göra fel, jag e oxå noga me att förstå vilka saker jag ska köpa, vill inte lägga ut pengar på grejer ja inte behöver, vilket blev fallet me min nuvarande styrning.svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Dvs så här:
Om jag har en lampa, kopplad till eluttaget, lampan avslagen, kan ja då via en krets mellan eluttag och lampkontakt se om det flyter ström där om lampan slås på? (bortsätt att man ser lampan lysa)
Kretsen skulle för mig se ut likn tre ben, ett ben 220 v in, ett ben 220 v ut, tredje benet ska man få en signal på när det går ström genom ben 1 & 2.
Nu va detta bara spåneri, finns det nått sätt att uppnå detta?
Sven, du e ju duktig på dessa saker:)
BTW, hur har det gått me termometergrejen?
/BSv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Man ska då få en spänning av detta?!
Handlar om induktion, om jag minns rätt. (har inte fått godkänt på em-fält-kursen...)Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Spole kring ledningen funkar inte eftersom det är växelström.
Möjligtvis kring den ena isolerade ledningen i serie med en diod,dvs plocka likströmsresultanten
av det pulserande strömtåget genom den ena ledaren.
1000 varv 0,2 koppartråd kring den ena ledaren skulle jag testa.
Du kan ju linda dessa 1000 varv på tex en blyertspenna och tejpa
denna på den ena ledaren.
En annan variant är att du lägger en 60-100 watt lampa i serie med lasten på ena ledaren.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Bara en upprepning men iaf:
Ska ja linda en pinne, tex en tandpetare med 1000 varv tråd och sedan fästa på ENA ledaren, koppla en diod i serie på denna tråd och sen var sin ände på optokopplaren?
Tandpetare duger INTE. Du måste ha diameter som tex >= blyertspenna.
Betrakta spolen som ett batteri. Spole -diod -lysdiod -Spole.Polvänd dioderna + -
Eventuellt behövs det bara en lysdiod,plats för experiment.
Om du har en gammal skrot transistor radio så är ferritantennen i denna en utmärkt spole.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Sån tråd som finns i små transformatorer.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
1000 varv, blir till o linda me borrmaskin då:) om den snurrar me 200 varv /min så kan ja köra den i 5 min då:)
Sen på me en lysdiod o så mäta vilken likström ja får ut.
Varför ska man bara fästa den på ena ledaren?Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Därför att det är växelström,då tar + - i de båda ledningarna ut varandra.
Kom på att du behöver inte linda spole,köp en drossel på Elfa 58-831-11
Sen tillägg jag skulle lägga en elektrolyt "konding" på 10000 microfarad
över spolen för att hålla ett jämnt flöde
En ferritantenn från en trasig transistorradio duger perfekt.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
lägger på kondingen för jämt flöde o så en lysdiod?
Är detta korrekt?
Allting hänger på hur mycket ström det går i ledningen.
Det kan bli så att lysdioden sprängs (kan man använd som tändare i bomb),
eller att den inte tänds.
En sak är säker du kommer att kunna mäta likspänning efter dioden.
För att lysdioden skall tändas behövs >= 1.2 volt.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
En sak, om ja mäter växelströmmen innan ja hakar på dioden, hur mycket i AC blir det då motsvarande DC efter dioden?
Alltså, vad blir diffen? för vi vet juinte vilken spänning vi får ut.
Jag vill undvika att panga dioden:)
Ahhh "bull" lysdioder kostar för faen bara nån krona styck.
Använd bara lysdioder skippa vanlig diod. Koppla dom i serie så ser du hur många som tänds 1.2 volt.
Börja att mäta hur många volt som ligger över spolen AC.
Allting över 1.2 volt tänder lysdioden får du ca 6 volt kan du lägga in 4 lysdioderi serie.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
strömmförande ledningen(grov med isulation) omkring Drosseln. Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Bara så vi inte pratat om varann: Drosseln genererar väl enbart ström om apparaten som 220v kabeln är kopplad till är påslagen?
Vill bara försäkra mig om saker då ja vet att text ofta leder till missförstånd:)
Mycket komplicerat att räkna ut.Beror på drosseln:s induktans magnetiskt flöde mm. mm.
Oj Oj Oj skulle aldrig bry mig. Testa ! Om jag skulle saluföra så går ju givetvis allt
att räkna på men nu är det inte värt besväret.Empiriska försök ger dig svaret.Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
"En sak, om ja mäter växelströmmen innan ja hakar på dioden, hur mycket i AC blir det då motsvarande DC efter dioden?
Alltså, vad blir diffen? för vi vet juinte vilken spänning vi får ut."
alltså, ta me HELA meningarna så ser du.
jag ville veta om tex 6 volt AC blir 6 volt DC efter en diod......
Jag ville inte ha en uträkning på drosseln.
resterande du skrev hajjar ja inte men tack för din hjälp i frågan Sven.
/B
Kommentera gärna din termometertråd....Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Det blir mindre DC tex lysdiod förlorar du 1.2 volt vanlig kiseldiod 0.7 volt + värme mm.
Alltså mindre ! verkningsgrad !
Om du inte förstår vad "Empiriskt" betyder så är det "Mät och förstå i verkliga förhållande"
Ibland funderar jag på om jag nånsin skulle annförtro dig en lödkolv !Sv: svårformulerad titel:) "Känna av ström"
Jag vill veta va DIFFEN blir mellan AC o DC så ja VET vilken jävl... lysdiod ja ska ha utan att panga en massa i mina tester, jag ÄGER en multimeter, me den kan ja MÄTA AC, sen e det inte självklart vilken jäv... DC det blir....
SVEN: Du e en klippa på att klura ut saker men dessvärre en klippa på att sabba i forumet.
Jag kan ju bara fråga mig själv va ett forum e TILL för, om du inte VILL hjälpa till in i det sista så skit i o svara alls, koda kan ja sitta o testa me men STRÖM lekar man juinte me, då vill ja veta va ja pysslar me o det e den hjälpen ja söker här. Men ja ska lägga ner elektronikfrågorna i detta forum...
Jaävl....gubb.....