Är det någon som vet hur bilens elektronik fungerar generellt sett? Motorelekroniken har redan all information som mäts och denna går oftast att läsa av. När det gäller bilar från VAG finns det en programvara som heter VAG-Com som löser detta. Jag har en Peugeot 505 Turbo Injection 88 årsmodell och funderade igår lite på att det skulle vara skoj om man skulle kunna utföra olika typer av loggar på den när man kör. Jag jobbar på en bilfirma där vi använder ett diagnostik verktyg som vi kopplar in på bilens datauttag. Det du pratar om brukar gå att få ut på skärmen från moderna bilar dock fodrar det särskild mjukvara. Jag är väl medveten om att det finns på modernare bilar, men en så modern bil har inte jag ;) Mätare fungerar på olika sätt... Tack för intressant svar! Hej Thomas! Låter kul :) Hej Pontus! All elektronik i bilen, inklusive tankmätare, varvtalsmätare, turboladdning och vattentemperatur, drivs i slutändan av bilens batteri. Bilbatteriet laddas kontinuerligt upp av bilens generator när motorn är igång. Generatorn omvandlar mekanisk energi till elektrisk energi, som sedan fördelas till bilens olika system och även laddar batteriet för att kunna ge ström när motorn är avstängd.Bilelektronik
Tänker mest på elektronisk tankmätare, varvtal, turboladdning och vattentemperatur.
Är bara nyfiken om det kanske är så att de visar efter strömstyrka eller om de fungerar på något annat sätt.
Tycker det skulle vara intressant om man skulle kunna få in samma data som alla mätare använder i digital form in i en dator =)
Kan inget om elektronik, endast några enkla dragningar av sladdar för extraljus =)
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv: Bilelektronik
/JohanSv: Bilelektronik
Till exempel kontrollera varvtal vid olika tidpunkter, temperatur och hur mycket bränsle man har kvar.
Är det efter strömstyrka de olika mätarna kan visa värden eller är det efter något annat?
Exempel:
Skulle man kunna mäta strömstyrkan som skickas till bränslemätaren, omvandla den till tal och få in den i datorn skulle man kunna läsa av datorns port och visa bränslemängden på datorn =)
Ungefär något sådant funderade jag på...
Hastigheten skulle ju vara svårare att mäta eftersom den är mekanisk på min bil, men det finns något som liknar impulsmätare på båda bakaxlarna så jag satt i och filosoferade igår när jag körde att man kanske skulle kunna omvandla värdet från båda, addera ihop dem och dividera med två så skulle man få fram ett värde som säger spänning eller något annat för en viss hastighet =)
Efter det skulle man kunna ta in det i datorn och kalibrera den så den visar exakt...
Bara filosofier än så länge, men så långt bort är jag väl kanske inte? ;)
Fråga är ju då bara om de slutar ge högre impulser efter en viss hastighet eftersom det börjar gå så otroligt fort...
/ThomasSv: Bilelektronik
Sv: Bilelektronik
Var bara ute efter svar på hur mätarna i instrumentpanelen fungerar och vad man behöver för komponenter för att få in värden till en dator =)
/ThomasSv: Bilelektronik
Tankmätare, vattentemp, oljetemp är oftast spänningen man mäter. 5V är full tank, 0V är tom tex.
Varvräknare... Räkna pulser som kommer från tändspolen, kamaxelgivare eller vevaxelgivare
Barmätare (till tujbon), oftast mekanisk
Hastighet, har du ABS räknar du pulserna från en givare till ABS-systemet. Vet du hur många pulser det går per km så kan du räkna hastighet.
På en del bilar kan du göra en egen koppling mot diagnosuttaget och sedan egen programvara för att läsa en del data. Det finns en hel del info om det på nätet, sök även på vissa bilsajter, tex Zatzy.com.Sv: Bilelektronik
Min barmätare är faktiskt elektronisk den med; det enda som är mekaniskt är hastighetsmätaren men den är inte speciellt mycket att hurra för. Visar mellan 10-13 km/h för mycket hela tiden och svajar...
Vet inte om vajern till den håller på att gå av eller om det är något större fel som sitter i växellådan där den mäter...
Jag har nog inget diagnosuttag i min bil så jag hade bara funderat lite på om man skulle kunna fixa dit ett själv, därför frågar jag allt ;)
Säger inte att jag kommer att göra det, men det är rätt intressant information.
Vad skulle man behöva för elektronikkomponenter för att kunna mäta av strömstyrkan och få in den som ett värde i datorn?
Finns det något på Elfa eller?
Jag har ingen ABS i min bil men jag var tvungen att byta mellanaxel och differentialen för ett par dagar sedan och då såg jag att det var monterat en metallkrans och någon typ av sensor på båda bakaxlarna och jag funderade om det skulle gå att använda dem för att mäta hastigheten elektroniskt =)
/ThomasSv: Bilelektronik
Hur går det med ditt projekt? Helt klart mycket intressant och jag hoppas du får ihop något bra.
Jag skulle mäta hastigheten i min Saab en gång. Det fanns en givare vid växellådan vars jag, med
stor hjälp av <b>SvenPon</b>, lyckades förvandla till digitala pulser och sedan läsa av i datorn.
Fann senare ett bättre sätt då det faktiskt fanns ett ställe på baksidan av instrumentpanelen där det
kom färdiga pulser, tror det var 4.3 st per hjulvarv och det var lättare att använda.
Nu har jag en ny bil och denna Peugeot 206SW 2002 vågar jag inte "mickla" med hur som helst. Fast
just hastigheten har jag lyckats att fixa ändå.
Köpte en cykeldator på Biltema. Tog givaren och monterade så att den känner av magneten som sitter
på drivaxel intill hjulet. Dessa signaler in i en AVR microstyrkrets (2313) och presentation på en liten LCD
display. Som jag använder den just nu så startar en summer då man kör fortare än inställd hastighet.
En hastighetsvarnare alltså.
En givare till cykel låter kanske inte så tjusigt men vad gör det om det fungerar
och man inte kan eller vill röra bilens egna system.
Ett tips alltså.
Lycka till !
PontusSv: Bilelektronik
Göra om hela instrumentbrädan till digital.
Finns på en del bilar men är roligare att göra själv :)Sv: Bilelektronik
Jag har inte börjat på mitt projekt än, har haft en hel del för mig...
Dessutom har jag inte fått svar på vilka komponenter man behöver för att kunna mäta av strömstyrkan och få in det värdet i datorn =)
Dessutom är jag arbetslös så mycket pengar har man inte heller, även om sakerna kanske inte kostar så hemskt mycket =)
/ThomasSv: Bilelektronik
Det du är inne på med att få in mätardata i digital form är fullt möjligt, och det finns tekniker som kan överföra dessa signaler till en dator via bilens OBD-port.
Om du vill veta mer om bilbatterier och elektronik kan du läsa mer om bilbatterier här: https://www.mekster.se/reservdelar/el/startbatteri.html