Har upptäckt att det finns automatswitch "master-slave" grenuttag. Verkar smart. Eftersom högtalare och skärm drar ju ström även när det är avstängda. Ser kanon ut. Dokumentera arbetet så kan du publicera det som en artikel sen! Har haft sönder ett grenuttag. Kommiut fram till att det inte är nitar, även om det ser ut som det, utan att det är skruvar utan spår i skallen. Har försökt detta. Vilket inte gick så bra. Skulle nog först använd en tjörn. MArkerat ut center. Hm... Jag vet inte vad du gillar för ostar, men metallfylls plastost är säkert gott :) > Det behöver du inte; bara skala lite i mitten på någon trevlig 12 V kabel, löd dit en ny kabel, gör samma sak med nollan. Tejpa för med eltejp. Klart :) Sedna gör du som du sa och fixar ett uttag... Varför förstöra en kabel när jag har en överbliven fläkt med perfekt sladd. En fläkt _kan_ inte bli överbliven i min värld ;) Den sparas och monteras om nödvändigt in i ett uppsågat hål i chassit när det blir värmeproblem :D Om lagren är utslitna elle den är helt trasig? Vilket den i detta fallet är. :oPSpara ström...
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=1ED2453000CF479F82FADD1F061AD59F190181&CatPath=0q112q120q150&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=5%2F4%2F2004+11%3A04%3A22+PM#q7470
<info>
Automatswitch "master-slave" Bra för dig som t.ex. har dator. Anslut din dator till master-uttaget och din monitor, skrivare, scanner m.m. till slave-uttaget. När du slår på din dator slås allt som är anslutet till slave-uttagen på. "Ett tryck, allt ON/OFF". Spar ström och förhindrar brand i apparater som glömts påslagna. Bra för dig som är elallergiker då slave-uttagen blir spänningslösa vid frånkoppling. Försedd med 1 st uttag (master) 4 st uttag (slave) 2 st teleuttag modular (in/ut) 2 st ISDN uttag modular (in/ut). Alla uttag har överspänningsskydd. Belastning masteruttag 30-500W. Max. effekt totalt 3680W.
</info>
Borde var mycket billigare att tillverka ett själv.
Tänkte göra så här. Jag har köpt ett grenutat. Som är en brytarlös fast lika stor som en med brytare(Platsen är reserverad för brytare. Billigare att gjuta en kåpa än två). JAg kommer öppna detta gren utag och installera ett relä och ett USB uttag. När datorn slås på så ger ju USB uttaget spänning som sluter reläet.
Material:
1st Grenuttag 5vägars = 24kr på hornvbach
1st Relä 38kr på Clasolsson
1st USB uttag 0kr grattis från gammal modem
1st USB kabel 55kr på www.inetdata.se
Vad är era synpunkter på mitt lilla projekt?Sv: Spara ström...
Sv: Spara ström...
Någon som vet hur man "skruvar" ut dessa utan at helt sabbotera grenuttaget?Sv: Spara ström...
Jag "råkade" nämligen slinta och borra igenom hela grenuttaget. Swietser ost. :oD
Sedan ligger ju USB spänningen på 5volt. Relä brukar ligga på 12volt. Då är det ju lättare att montera ett uttag på baksidan av daotrn. Där man kan plocka ut 12volt.
Sedan behöver jag ett relä med lödöron helst. Vem orkar etsa ett kretskort? Har testat med exprement kort. Hm...vänta lite. Kan ju vända kretskortet 90grader. Varför tänkte jag inte på det? :o)
Får vl ta min sönderborade grenutag, mitt relä och slutföra projektet... Någon dag då jag har tid och lust. ;o)Sv: Spara ström...
Om du vill göra det där med ström enkelt för dig; dra 12 V direkt ifrån en kabel till t.ex. en disk eller liknande.Sv: Spara ström...
>Om du vill göra det där med ström enkelt för dig; dra 12 V direkt ifrån en kabel till t.ex. en disk eller liknande.
>
Min plan:
* Ta en sladd från en gammal fläkt från den tiden då det inte existerade fläkt uttag på moderkortet.
* Montera ett utag på en täckplåt.
* Ansluta sall till uttag
* Montera utag och polla in
- Klart-
På så sätt får jag tillgån till spänning externt, utan att förlora någon kontakt.Sv: Spara ström...
Du kan göra din version och jag min. Så blir vi båda nöjda. ;o)Sv: Spara ström...