Hej alla. Här e ett enkelt filter som bör passa ditt för ändamål. Med det kan du justera styrkan på kanalerna och även mixa flera stereokanaler till en monokanal. Eller ännu enklare kan du göra en summator av en op-förstärkare och några motstånd. OK, med andra ord var det inte så enkelt. Det var det jag misstänkte men jag tänkte - det kaan ju vara så, isåfall hade det varit väldigt enkelt. >Om jag parallellkopplar dem, och kör in ljud på båda kontakterna, vad blir då resultatet? >Det kan du mycket väl göra helt ofarligt.Du kommer att få ha lite mer volym på för att få samma ljudstyrka.mixa två ljudkanaler
Jag har lite funderingar angående ljudteknik. Om jag har en stereokanal som jag vill göra om till mono, dvs. mixa ihop left och right - är det då så pass enkelt som att bara koppla så här:
+(left) +(right)
| |
\ /
\ /
\_______/
|
|
|
+(mono)
- eller är det mer avancerat än så?
/JörgenSv: mixa två ljudkanaler
http://www.aaroncake.net/circuits/mixer1.htm
mvh BurreSv: mixa två ljudkanaler
Sv: mixa två ljudkanaler
Men, ifall jag vill ha en ingång till min låda. Jag vill göra så att man kan ha två olika kontakter till samma ingång. Om jag parallellkopplar dem, och kör in ljud på båda kontakterna, vad blir då resultatet?
/JörgenSv: mixa två ljudkanaler
Det kan du mycket väl göra helt ofarligt.Du kommer att få ha lite mer volym på för att få samma ljudstyrka.
Idealet då är att du har tex 4 ohm:s högtalare om du normalt kör 8 ohm
Dvs du skall idealt ha halva impedansen vid mono.
Om det sitter två högtalare i lådan kan du parallellkoppla både högtalare och sladdar.Sv: mixa två ljudkanaler
Tack det var det jag ville veta. Alltså, två kanaler blir mixade genom att bara parallellkoppla dem. Vad jag hade tänkt att bygga var en hörlursförstärkare med enklast möjligt recept. Jag tänkte köra en mick-ingång+en jack-ingång sen genom en förstärkare och det förstärkta ljudet ska fördelas på en massa hörlurar.
/Jörgen