Letar efter en programvara (Win) för att simulera elektroniska kretsar. Har inte så där jättedjup kunskap om programmet, men PSpice ska vara ett program i den stilen. Gratis är det också.\ Pspice är inte gratis Jag använder Multisim 7 + Ultiboard för att konsturea kina kretsar. Detta program går värkligen in på djupet, man ser precis vad som är felet osv... den simulerar helt enkelt som om det var på riktigt. Kalas! Ska testa pspice och ultiboard ikväll... Pspsice finns i studentversion efter en snabb koll. Beroende på användningsområde kanske det blir dyrare alltså. -Om inte jag misstar mig helt så är Multisim = EW? >Jadu... jag har ju hela programmet så ja vet inte. Tycker de verkar vara väldigt lika enligt http://www.electronicsworkbench.com/ i alla fall. du måste sätta ut vcc, lite motstånd, en lysdiod kanske oså ser du högst upp på menyn längst till höger som en switch... när du tryckre på den så startas simuleringen, men eftersom du inte har hela utan EW så kanske detta inte funkar för dej.Programvara för simulering
Har för mig att det skall finnas något bra, där man ex. ser när någon komponent går sönder för att den matas med för hög ström/spänning eller att en lysdiod lyser, men kommer inte ihåg vad det heter.
Jag har testat Electronic Workbench och det fungerar bra, förutom då att komponenterna aldrig går sönder eller att någon indikation visar om lysdioder och andra visuella saker fungerar. Man kanske kan göra någon inställning i EW, men jag har inte lyckats hitta någon.Sv: Programvara för simulering
Sv:Programvara för simulering
Eller finns det uppgifter om sådant någonstans???
mvh RolandSv: Programvara för simulering
Sv:Programvara för simulering
Om inte jag misstar mig helt så är Multisim = EW?Sv: Programvara för simulering
Sv: Programvara för simulering
Jadu... jag har ju hela programmet så ja vet inte.Sv:Programvara för simulering
Eller det jag menar är att Multisim verkar vara en vidareutveckling av EW.
Men men...Sv:Programvara för simulering
Hur som helst, jag har testat, MultiSim nu, men hittar fortfarande inte hur man får fram simulering av att ex. en lysdiod lyser. Någon som kan beskriva det?Sv: Programvara för simulering