Om det står på en instruktion att den rekomendera minst 150 Mhz på ett winmodem, men datorn har bara 75 Mhz, kan det bli problem då?? Jag vet inte vad det är som kan krångla, men med mitt gamla modem gick det bra att koppla upp med en 486@50MHz trots att det egentligen "krävdes" Pentium någonting. Jepp, det kan bli problem. Dock så brukar de ta i när det gäller hårdvarukrav, så det är värt ett försök. Jag har fått sådana modem att fungera i p133or. Berätta gärna hur det gick! Hej > Om det står på en instruktion att den rekomendera minst 150 Mhz på > Ahh för sören har ni alldrig kört riktiga datorer (amiga 386 486). Går Jag har lust att slänga den modemet åt hel-te men eftersom det inte är mitt så får jag försöka fixa det. Nu har jag fått igång modemet för det krävdes Win98. > En kompis sa till mig att man kanske ska lägga in en liten script kodÈn liten Modemfråga
Sv: Èn liten Modemfråga
Det som jag hört av andra kan strula är att överföringshastigheten på com-porten inte når upp tillräckligt "högt", men att det enda som egentligen krävs då är att ställa ner maxhastighet ett "snäpp" så ska det fungera.
Vidare finns det parametrar man kan skriva in under avancerade egenskaper för modemet som ändrar bland annat hur snabbt man tillåter modemet att koppla upp mot modempolen. Man kanske får nöja sig med 44 000 eller så för att få det att fungera. Hur dessa parametrar skall se ut vågar jag dock inte svara på.
Summeringen är helt kortfattat: testa. Fungerar det inte är det dags för felsökningen, annars är det ju lugnt. :-)
/EESv: Èn liten Modemfråga
Sv: Èn liten Modemfråga
Ahh för sören har ni alldrig kört riktiga datorer (amiga 386 486). Går hur bra som helst med alla modem, MEN dom taskiga drivrutinerna som följer med är en annan sak, men men livet e hårt....
/jonber Sv: Èn liten Modemfråga
> ett winmodem, men datorn har bara 75 Mhz, kan det bli problem då??
Med tanke på att det kan bli problem även om datorn har 300 MHz så, ja. Winmodem är ingen höjdare rent generellt.Sv: Èn liten Modemfråga
> hur bra som helst med alla modem,
Det var på den tiden när man hade riktiga modem. Nuförtiden ska det ju snyltas på datorns resurser...Sv: Èn liten Modemfråga
och hur lät är det, jag laddade ner drivrutiner och installera det och sen säger att det fungerar utmärkt men när man ska orda så den läser från en port så går det inte för den har ju ingan portar.
Denna som jag sitter vi dnu har ett HCF som gör så den låtsar att den har en port men jag försökte med den på den andra datorn och det gick åt skogen :(
Att det ska vara så svårt att ordna ett SM56 Motorola modemSv: Èn liten Modemfråga
Men nu har jag ett annat litet problem.
Nu ringer den upp men efter den har ringt upp servern så börjar den låte himla konstiga ljud?
Sen säger den att den inte fick kontakt med servern.
En kompis sa till mig att man kanske ska lägga in en liten script kod eller något sådant men vad ska det stå???Sv: Èn liten Modemfråga
> eller något sådant men vad ska det stå???
Initsträng kallas det. Du skriver in det på egenskaperna för anslutningen, "konfigurera", fliken "anslutningar", "avancerat" och så heter rutan "Extra inställningar".
Var det Motorola SM56 som modemet hette? I så fall kan du prova AT*MM12
Mer information finns på modemlistan: http://www.tydal.nu/se/modem/modemlista.html och på modemfelsökning: http://www.tydal.nu/se/modem/modemfel.html