Hei. Har du kollat vad ett nytt tangentbord kostar? Det är väl inte troligt att det är billigt, men kan vara värt att undersöka ändå. Har du möjlighet att öppna burken så kan du prova med att dra ut tangentbordets flatkabel (eller flexikort eller vad det kan kallas för) från kontakten på moderkortet och sätta tillbaks den igen. Det kan ha blivit dålig kontakt där. Tack för svaren. Jag har redan testat att dra ut "flatkabeln" men det hjälpte inte. Nej man måste nog bara köpa ett nytt. Har kollat vad det kostar, men jag kommer inte ihåg nu. Det var inte så jättedyrt.Laptop med trasigt tangentbord
Mitt tangentbord på laptopen har börjat krångla. Bokstäverna 2wsx fungerar ibland (oftare och oftare) inte.
Har precis köpt datorn begagnad. så det är ju tråkigt att den börjar så. Har en kompis som har haft samma problem (samma bokstäver). Men han lämnade in datorn till sin skola som han hade fått den genom så fixade dom den utan att han behövde betala nåt. Är det nån som har haft samma problem. Har skruvat ut tangentbordet och försökt att ta av knapparna och se vad det kan bero på men utan resultat. Det som också är konstigt är att det går i vågor. Nu i skrivande stund började alla bokstäverna fungera igen.
Tänkte bara fråga, finns ju en hel del tekniska folk här.
/JörgenSv: Laptop med trasigt tangentbord
/JohanSv: Laptop med trasigt tangentbord
Jag tror inte att det är själva knapparna det är fel på. Tangentbordet fungerar som en matris med rader och kolumner ungefär och är det knapparna 2wsx som ligger precis under varandra så kan det istället vara fel på den gemensamma ledaren för dessa knappar.
Tangentborden kan också vara väldigt känsliga för vätska eftersom ledarna i matrisen ofta inte sitter på ett kretskort utan på tunna plast ark med tryckta ledare (typ ledande färg) där ledarna kan skadas om det kommer in vätska mellan arken.
/RubenSv:Laptop med trasigt tangentbord
/Jörgen