Hejsan Vilken kvalité är du ute efter (bara för att det är 640*480 kan ju kvalitén variera)? Måste du använda en dator? Vanliga compakt-kameror (typ Canon Ixus) spelar in rätt hyfsad video, men då får du flytta över minneskortet efteråt och behandla fimen. Vissa compakt-kameror har nog dessutom "webkamera-funktion", men det har jag aldrig testat. Ja, jag måste ha en dator för att knyta ihop bild med text overlay. Om den inspelade filmen kan jämföras med utsänd tv kvalité så är det gott nog. Ev. ska det inte fungera att hämta live video från en dv kamera utan den skickar endast när den spelar upp en redan inspelad video ?? Detta tycker jag låter konstigt, är det någon som provat? Du skall alltså lägga på en textoverlay i realtid medan du spelar in? Men utan att skicka videon vidare (dvs streama) nånstans? Får man fråga varför? Kan inte overlayen läggas till enklare efteråt isåfall? HejVideo till dator
Jag behöver råd och tips och hoppas att detta är rätt ställe. Jag ska spela in video på en bärbar dator, kraven är att hela systemet ska vara smidigt nog att användas inne i personbil riktad ut genom vindrutan, den inspelade videobilden ska ge upplevas flyta bra (min ca 20 fps), önskvärd bildkvalité 640x480 eller PAL. Någon form av komprimering behövs också.
Det känns fel att använda en analog kamera och en a/d omvandlare till datorn, därför funderar jag på en digital IP kamera (Axis 211) som levererar 640x480 och i MPeg4, den har också auto iris som bör vara bra i utomhusmiljö. Jag gör ett eget program som spelar in på hårddisken och lägger ett overlay till filmen.
Verkar detta helkorkat och finns det bättre metoder att få bilden i datorn ??
/DavidSv: Video till dator
/JohanSv:Video till dator
/DavidSv: Video till dator
Avseende din fråga, så finns det ett antal delmoment:
1) Skicka ut på firewire (FW) samtidigt som man spelar in
2) Skicka ut på FW utan att man spelar in
3) Spela upp band och skicka ut på FW
Det är beroende på kamera tror jag, men ...
1) Funkar på min gamla Sony PC-100E
2) Funkar på min gamla Sony PC-100E tills auto-shutoff slår till! Denna auto-shutoff kan dock disablas om jag håller kassettluckan öppen (weird).
3) Funkar på alla DV-kameror
Jag får förhoppningsvis en ny Canon HV30 idag, och skall göra samma test med den, men jag antar att det blir samma resultat.
//PeterSv:Video till dator
Ja, precis texten i overlay ska visa aktuell hastighet, den kan inte läggas till i efterhand. Därför måste jag skicka in videobilden direkt i laptop.
Jag tror jag har en lösning som kan funka, ska testa och se..
Tack för hjälpen.
/David