Jag har lyckats dra sönder en kondensator i mitt nya moderkort när jag satte i mitt lika nya grafikkort. Har nu listat ut att det måste vara 10V, 10uF, och jag har hittat några med precis rätt egenskaper. Det ska absolut inte vara några problem att byta kondingar. Jag har inte gjor det personligen men har en bekant som "ofta" lagar moderkort där kondingar har gått sönder. Det stora åbäket som du tipsade om. Alltså måste detta rimligtvis vara ditt fel. ;-) Köpte du nytt moderkort också? Och lyckades förstöra det, det första du gjorde? :-) Ja, alltså, jag köpte ett uppgraderingspaket; vad gäller grafikkortet skulle jag gärna behållit mitt gamla, men var tvungen att byta pga anslutningen. Ok... update :-( Har du kopplat in 4-pinskabeln (http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/12v4pin.jpg)? Har för mig att man kan få samma problem då. Men den punkten finns med i guiden, så följ den :-) på min nya glömde jag sätta in både extra powern till grafikkortet och extra powern till CPU. Hrm..Pajat moderkort, löda kondensator?
Kondensatorn ser ut som https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog, men texten ser inte likadan ut, och det står uppifrån och ner:
ASB (mittenbokstaven e lite skum, men det ser mest ut som ett S).
10
10V
Någon som vet vad det kan vara jag ska leta efter?
Vågar jag löda på det?Sv: Pajat moderkort, löda kondensator?
Frågan är då bara om jag vågar ge mig på en lödning...
Det verkar jävligt svårt att löda på på de tunna pinnarna...Sv:Pajat moderkort, löda kondensator?
Vilket grafikkort blev det nu då? :-)
/ThomasSv: Pajat moderkort, löda kondensator?
Får ta en tur förbi elfa närmaste dagarna.
Det enda jag är rädd för är att jag bränner sönder något genom att löda, jag kommer få göra värsta krångelgrejen med förlängningar av de små benen som sitter på kondensatorn, är jag rädd.Sv:Pajat moderkort, löda kondensator?
Kan tänka mig hur det känns. Men som sagt, det ska nog inte vara några problem att byta den.
Jag är i alla fall intresserad av att veta hur bra grafikkortet är i praktiken, det var ju väldigt billigt så jag blev nästan lite sugen själv :-)
/ThomasSv: Pajat moderkort, löda kondensator?
Det blev väl ett antal svordomar, båda engelska och svenska. Tror jag fick med både tyska och franska när jag var i farten.
Ja, i värsta fall får jag köpa ett nytt, jag dör inte av att bli av med 800 spänn extra, även om det svider...Sv:Pajat moderkort, löda kondensator?
Köpte nya kondensatorer + lödkolv + tenn.
Lödde på skiten, gick vad jag kan se utmärkt.
kopplar in hela skiten enligt konstens alla regler (men inser att jag inte har tänkt på IDE/SATA - doh!)
Tycker att grejerna är tillräckligt hopkopplade för att fungera. Datorn går igång, fläkten snurrar, inga pip hörs, men skärmen säger "no signal found".
plockar ut minnena, byter plats, blåser, är extra noga. kontrollerar alla kablar. kollar av att nätagget ska klara (480W, så ja, det bör det), men drar ut strömmen ur dvden ändå.
Vad jag än testar så verkar fanskapet inte starta. Så nu sitter jag här och skriver på en tragisk, återställd dator. Det enda jag har kvar att testa är att det fanns två plastdistanser i det gamla moderkortet som jag skulle kunna lägga in, men det är så pass många på det nya och i själva burken, så jag tror inte det är det... suck...
Edit:
Ska kika lite på de här tipsen: http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=components#2 efter en helg utan dessa förbannade teknikska helvetena. =)Sv: Pajat moderkort, löda kondensator?
/ThomasSv:Pajat moderkort, löda kondensator?
Trodde något var trasig men efter en dags tänkande så gick det bättre ;DSv: Pajat moderkort, löda kondensator?
Lyckades koppla ihop grejerna, gjorde varenda steg som beskrevs (och jag hade förstås inte fattat att det var ytterligare en strömkälla, så det var förmodligen det...)
Datorn gick igång, fick en snygg bootscreen, kollade runt lite bland biosinställningarna, lät datorn starta, och möts av en elegant blåskärm, "... disken är skadad ... kör CHKDSK/F ..."
Bootar om, tänker att det är någon barnsjukdom. I helvete heller.
Bootar om igen, kör på felsäkert, hjälper inte, samma igen.
Bootar om ytterligare en gång med felsäkert/kommandoprompt. Glöm det.
Bootar om en sista gång med felsäkert/kommandoprompt och är snabb som en vessla på att trycka på ESC så fort "Press ESC to stop loading ... sys" dyker upp.
I samtliga tillfällena är det den två steg efter de som tar lång tid som det kraschar på.
Felmeddelandet är
STOP 0x000007B ( 0xF789E528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
Jag har haft problem med hårddisken, men då känns det ju lite märkligt att den funkar med den gamla konfigurationen (som jag sitter med nu)?
Som extra grädde på moset är det ju bara en IDE-port, så det enda jag kan ha ikopplat är båda hårddiskarna, ingen dvd-läsare - och diskettstationssladden når inte till sin plats på moderkortet. Ergo: jag kan inte heller boota med någon startcd etc. det jag ev. skulle kunna göra är att lägga in en usb-historia. Om jag inte hade slarvat bort den... =/
Hur som helst verkar det stämma ganska väl med: http://0x0000007b.com/, så vi får väl se...
Men Thomas: Tyst var det iaf! =)